Toen ik gisteravond de FAQ doorlas, stuitte ik op het volgende:
Ik vind mensen aantrekkelijk en raak opgewonden, maar ik heb een hekel aan seks en zal het nooit doen, ben ik aseksueel?
Als je opgewonden raakt is de definitie niet op jou van toepassing. Aseksualiteit gaat over het ontbreken van seksuele aantrekkingskracht tot andere mensen, niet over het ontbreken van seksuele activiteit. Aseksuelen raken niet opgewonden van andere mensen, ze zouden tevreden zijn als ze de rest van hun leven geen seksuele ervaring (meer) zouden hebben. Als jij een seksueel persoon bent die ervoor heeft gekozen om geen seks te hebben, dan heet dat ‘celibaat’ of ‘onthouding’. Er zijn verschillende redenen waarom seksuele mensen er voor kiezen om celibatair te zijn. Het kan een religieuze of morele reden hebben, ze kunnen de seksuele ervaringen niet prettig vinden, ze kunnen vinden dat seks alleen mag plaatsvinden in een langdurige relatie. Het verschil tussen aseksuelen en celibatairen en onthoudende mensen is dat aseksuelen er niet voor kiezen om aseksueel te zijn, ze zijn het gewoon. Ze kunnen er voor kiezen om seks te hebben en toch aseksueel blijven, omdat aseksualiteit over aantrekkingskracht gaat en niet over acties. Er zijn misschien veel dingen die jij gemeen hebt met aseksuelen. Misschien heb jij er baat bij om deel te nemen aan de aseksuele gemeenschap, maar waarschijnlijk is een groep die specifiek bijeenkomt voor celibatairen nuttiger voor jou. Probeer onze gemeenschap uit en kijk of het iets voor je oplevert.
http://asexuality.org/du/wiki/index.php?title=FAQ_aseksueel#Ik_vind_mensen_aantrekkelijk_en_raak_opgewonden.2C_maar_ik_heb_een_hekel_aan_seks_en_zal_het_nooit_doen.2C_ben_ik_aseksueel.3FNou heb ik hier gemengde gevoelens over en ben benieuwd of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben.
Ik ben er nog niet 100% over uit, maar denk mezelf te kunnen identificeren als aseksueel. Ik kan mensen mooi vinden, denken van 'wow, wat een prachtlijf' en heb interresse in romantische relaties. Ik heb, buiten door het gevoel van pressure, nooit interesse getoont in het hebben van seks. Het tegenstrijdige, en de reden waarom ik deze thread start is dat ik fysiek wel opgewonden kan raken
zonder dat ik dat wil. Als ik met iemand zoen en ik krijg een erectie dan denk ik 'shit, waarom dit?', dat voelt best beschamend omdat je toch dicht op elkaar staat/ligt.
Aseksuelen raken niet opgewonden van andere mensen, ze zouden tevreden zijn als ze de rest van hun leven geen seksuele ervaring (meer) zouden hebben.
Nou geld dit dus maar half voor mij, ik ben tevreden met 'geen seks' en ben ook niet van plan om seks te hebben, ooit. Toch raakt mijn lichaam opgewonden, alsof het los staat van mijn bewustzijn
dat geen behoefte aan seks heeft.
Het is dus tegenstrijdig omdat er fysiek wel opgewondenheid is maar mentaal niet.