Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Endometriose

Gestart door Zonnekind, maart 10, 2007, 09:57:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zonnekind

Ik keek daarnet naar het nieuws en het ging daar over de "ziekte" endometriose.

Wat is het: het slijmvlies komt uit de baarmoeder en komt in de buikholte terecht. Hierdoor komen er cistes en andere vieze dingen.

Symptomen:
- hevige pijnen bij de menstruatie
- pijn bij het vrijen
- hevge bloeding tijdens de menstruatie en soms ook al een klein beetje bloed voor de menstruatie
- moeilijk om zwanger te raken
- ...

Blijkbaar heeft 1 op 10 vrouwen dit en weten ze het zelf niet.

Ik ben op de website www.endometriose.be gaan kijken en er komt echt wel heel veel overeen met mijn eigen ervaringen... Zijn er hier nog die zich hier wel in herkennen?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Nee, maar het is wel interessant. Bedankt voor het plaatsen!  :)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik had er nog nooit van gehoord Zonnekind. Ik denk niet dat ik erg veel in herken bij mezelf, maar ik moet zeggen dat een aantal van de symptomen ook gewoon symptomen van menstruatie zijn. Als ik het zo lees lijkt het me nog best lastig om een milde vorm van endometriose vast te stellen.
Als je er zelf wel veel in herkent is het misschien een goed idee om het er eens met je huisarts over te hebben.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Ja, de meeste dokters linken die pijn gewoon aan de menstruatie maar daarom zijn er zo weinig vrouwen die weten dat ze het hebben.
Ik ga een afspraak maken bij de gynaecoloog maar ik stel dat altijd uit... dat is zo hatelijk :-\
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

pinky

Ik weet misschien ook wel iemand die het heeft. Ik weet dat ze veel bloed en vrij veel pijn heeft tijdens de menstruatie, dus dat zou kunnen. Ik zal haar erop wijzen. Dank je Zonnekind. Is er wel wat aan te doen eigenlijk?

Zonnekind

Wel, op het nieuws zeiden ze dat eens ze het weten, ze er makkelijk iets aan kunnen doen. Maar op de website staat dat er niets is dat het helemaal kan verhelpen. Er worden vooral pijnstillers gebruikt, de cistes en laesies die gevormd worden worden weggenomen, maar dat doet allemaal nog niets aan de oorzaak van de pijn en de misvormingen in de buikholte. Er is 1 operatie die wel iets kan doen maar bij 20% van de mensen komt het dan al terug binnen de 3 maanden en bij 50% binnen de 5 jaar... een echte oplossing zou ik het dus niet noemen.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Tempesta

Citaat van: Pinky op maart 11, 2007, 11:30:08 PM
veel bloed en vrij veel pijn heeft tijdens de menstruatie

Dat had ik vroeger ook altijd. Ik liep twee dagen op ibuprofen omdat ik anders niet rechtop kon staan van de pijn en kramp. Daarnaast vloeide ik hevig. Maar sinds ik een spiraaltje heb, heb ik nergens meer last van. Dus of ik simpelweg een hevige menstruatie had of iets anders, geen idee...

pinky

Tsja, dat is altijd de vraag denk ik. De ene keer kom ik mijn menstruatie probleemloos door. De andere keer moet ik echt een pijnstiller slikken. Dat verschil per keer. Terwijl ik niet het idee heb dat de pijn veel erger is. Ik denk dat mijn pijgrens lichtelijk verschuift ofzo. Maar ja, die is ook geestelijk, dus dat zou kunnen kloppen natuurlijk. Maar goed, of ik het heb? Denk het niet. Zo erg bloed ik niet. Volgens mij is het bij mij vrij normaal. Toch wel fijn dat ik nu van het bestaan afweet. Als ik nu iemand er over hoor (heftige pijn/ veel bloedverlies) kan ik het aangeven. Misschien dat het helpt? Dat er toch iets aan gedaan kan worden. Zeker wanneer iemand zwanger probeert te worden!

Zonnekind

Mijn menstruatie is zo hard dat ik de eerste nachten in een pamper slaap :-[ en dan nog zijn er vaak bloedvlekken op de lakens... En ja, dat zoiets pijn doet is wel logisch natuurlijk. Mijn moeder had dit ook tot als ze van mij bevallen is dus misschien is het helemaal geen endometriose maar gewoon erfelijk sterke menstruatie.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Het is inderdaad erg lastig om zelf een diagnose te stellen. Maar goed, voor mensen die er veel last van hebben is het altijd een mogelijkheid om uit te zoeken of dit wellicht de verklaring is.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Citaat van: Zonnekind op maart 17, 2007, 01:53:39 PM
Mijn moeder had dit ook tot als ze van mij bevallen is dus misschien is het helemaal geen endometriose maar gewoon erfelijk sterke menstruatie.

Ik had er ook last van (gelukkig had ik geen pampers nodig, dat lijkt me echt erg lastig  :-\ ) totdat ik kinderen kreeg. Maar die endometriose was het niet want in beide gevallen was ik vrij snel zwanger.
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Jovi_Hobbes

Sowieso verandert je menstruatie met de jaren schijnt, dus er is hoop voor je dat het ooit minder erg wordt Zonnekind!
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Het verschilt bij mij ook maand per maand. Als er veel stress is komen ze soms ook gewoon niet door... wat zit ik toch raar in elkaar :schater:
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.