Ik weet nog iets: al die energiebedrijven die je proberen te overtuigen dat hun energie echt de goedkoopste is. Dat wil ik best geloven maar het gaat op de jaarbasis om max. een paar tientjes en volgend jaar zijn ze net zo duur als de rest

Of wel: ZEUR NIET (waarmee we weer terug bij het onderwerp zijn

)
Hebben jullie de afgelopen maanden ook brieven gehad om de prijs van de electriciteit de komende jaren vast te leggen ? Als de prijs van de electriciteit zou stijgen, zou je niet meer hoeven te betalen, en als die zou dalen, zou je ook niet minder gaan betalen.
Ik dacht al gelijk: waarom wil het electriciteitsbedrijf dit ? Wat voor belang hebben ze erbij ?
Een paar weken later kwam op het NOs-journaal het mogelijke antwoord: waar de consument ( wij dus) ons vooral zorgen maken over stijgende electriciteitsprijzen, maken de electriciteits maatschappijen zich zorgen over toekomstige dalende electriciteitsprijzen. De prijs van ruwe olie op de wereldmarkt is het afgelopen half jaar met 40 % gedaald en de prijs van aardgas ( wat de electriciteitsmaatschappijen in Nederland meestal gebruiken) is gekoppeld aan die van de aardolie. Dus de prijs van aardgas zal ook zakken. En daarmee de prijs van electriciteit. Niet gelijk, maar met een half jaar vertraging, of zo.
De electriciteitsmaatschappijen moeten hun prijzen dan ook verlagen, en daar hebben ze geen zin in. Dus proberen ze de consument over te halen hun prijs voor grijze of groene stroom voor een aantal jaren vast te leggen. Dan blijft de consument het relatief hoge bedrag van nu betalen, ookal daalt de marktprijs van electriciteit..
Zo worden we volgens mij genept. Maar: hoeveel het uiteindelijk in je portemonnee uitmaakt, is een andere zaak. Wanneer je veel spaarlampen hebt ( en dergelijke) zoals ik, maakt het in geld nauwelijks iets uit. Als eenpersoons huishouden gebruikte ik afgelopen jaar 668 kWh. Een doorsnee gezin meen ik 32oo KwH. En dan ben je veel meer geld kwijt..
Maar goed, het is goed dat ik m ijn wantrouwen gevolgd heb, en me niet heb vastgelegd. Althans, zo volgt het voor mij. Nu hoef ik in de toekomst ook niet meer te gaan zeuren...