Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Waarom word aseksualiteit zo slecht begrepen?

Gestart door Dark_Lord_, juli 09, 2016, 09:29:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Citaat van: Marie8 op juli 12, 2016, 11:34:36 PM
Citaat van: monochrome op juli 12, 2016, 10:56:51 PM
Eigenlijk is voor de evolutie een beperkte hoeveelheid aseksuelen dus heel erg goed. Maar toch is het eng voor velen ;D.

Je hebt helemaal gelijk. In biologische termen zou men zeggen dat het niet krijgen van kinderen maar toch voor andermans nakomelingen zorgen geen afbreuk doet aan de fitness van de soort.  ;)
(fitness heeft te maken met het doorgeven van je genen aan het nageslacht en als je voor je verwanten zorgt geef je toch soort van je eigen genen door, beetje vaag allemaal)

leuk feitje, dit heet "kin selection"  :). Anthony Bogaert haalt het kort in zijn boek, understanding asexuality, aan als mogelijk evolutionaire verklaring voor homoseksualiteit, met bron, en als hypothese voor aseksualiteit. 

Er is trouwens ooit een onderzoek geweest naar vooroordelen tegenover aseksuelen. Kwam erop neer dat merendelen die een vooroordeel hadden tegen aseksuelen, aseksuelen als minder menselijk zien  :-\. (bron: MacInnis & Hodson, 2012) 
Bizar dat seks als iets wordt gezien dat ons menselijk maakt en/of gelijk betekend dat we geen affectie kunnen hebben.

AceVentura

Religie heeft naar mijn mening zeker een rol in het geheel, seksuele diversiteit en religie is vaak een lastige combinatie. Sommige stromingen vinden ook dat wij wat fout doen omdat we niet voldoen aan de opdracht om ons te vermenigvuldigen  ::)

@Speaker: Begrijp ik goed dat jij het boek van Anthony Bogaert hebt ? In Nederlandse winkels is het bijna nog moeilijker te vinden dan een zwarte ring ::) Ik ben dan dus nieuwsgierig waar jij het hebt gehaald.

Ik heb ook wel eens gelezen over een experiment waarbij een kamer verhuurd werd. Daarbij was de potentiële afwisselend wel of niet open over zijn/haar aseksualiteit. In de gevallen waarbij aseksualiteit ter sprake was gekomen was de kans om de kamer te huren een stuk kleiner.
Ik kan het helaas nergens meer terug vinden :(
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Marie8

Citaat van: Speaker op juli 13, 2016, 01:35:12 AM
Bizar dat seks als iets wordt gezien dat ons menselijk maakt en/of gelijk betekend dat we geen affectie kunnen hebben.

Ook zoiets raars wat andere aseksuelen wel eens hebben gehoord is dat seks noodzakelijk is om te leven.
Dit is natuurlijk totale onzin, anders waren maagden heel goed te spotten als zombies (OF ZIJN WE HEEL GOED IN ONS VERMOMMEN??  :P)
Zelfs voor het overleven van mensen in het algemeen heb je nog dingen als ivf en misschien in de toekomst ook klonen (wandelende takken - de vrouwtjes dan - kunnen volgens mij al dochters krijgen zonder in de buurt van een mannetje te komen)
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Speaker

Citaat van: AceVentura op juli 13, 2016, 11:37:40 AM
Religie heeft naar mijn mening zeker een rol in het geheel, seksuele diversiteit en religie is vaak een lastige combinatie. Sommige stromingen vinden ook dat wij wat fout doen omdat we niet voldoen aan de opdracht om ons te vermenigvuldigen  ::)

Er zijn ook stromingen die zeggen dat Aseksualiteit niet mogelijk is omdat je als mens niet de 7 zonden kan weerstaan en dit geval zouden we lust kunnen weerstaan.

Citaat van: AceVentura op juli 13, 2016, 11:37:40 AM
@Speaker: Begrijp ik goed dat jij het boek van Anthony Bogaert hebt ? In Nederlandse winkels is het bijna nog moeilijker te vinden dan een zwarte ring ::) Ik ben dan dus nieuwsgierig waar jij het hebt gehaald.

Ik heb het via de boekhandel "American Book Center" besteld, maar zag ook dat het ook via Bol.com te bestellen is. Heb een beetje in gelezen, is best wel leuk geschreven.

AceVentura

* AceVentura is ook totaal niet gelovig
Het probleem met de Bijbel is volgens mij niet zo zeer wat er in staat, maar dat sommigen het niet zien in de context van toen het geschreven is en denken dat je alles letterlijk moet nemen wat er in staat.

@Speaker: Ik heb hem nu inderdaad bij bol.com gevonden. :cheerleader: Wel vreemd, want ik heb daar eerder gezocht en toen niet gevonden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dark_Lord_

Citaat van: Marie8 op juli 13, 2016, 01:19:32 PM
Ook zoiets raars wat andere aseksuelen wel eens hebben gehoord is dat seks noodzakelijk is om te leven.
Dit is natuurlijk totale onzin, anders waren maagden heel goed te spotten als zombies (OF ZIJN WE HEEL GOED IN ONS VERMOMMEN??  :P)

Of andere ondode wezens, zoals vampiers. Wat meteen mijn ietwat bleke huidskleur, voorliefde voor zwarte kleding en aversie naar direct zonlicht verklaart...

Maar hoezo zou seks noodzakelijk moeten zijn om te leven? En ik vraag me ook echt af hoe mensen op dit soort statements komen. Het klinkt meer als een onzin-argument dat snel bedacht is om aseksualiteit uit iemands hoofd te praten. Of erger nog, het klinkt als het argument van een verkrachter, die zijn misdaad bij de rechtzaak probeert te verdedigen.

Over religie gesproken: Ik ben wel religieus opgevoed, maar besloot hier in mijn tienerjaren van af te stappen, omdat het me meer twijfel opleverde dan de steun die het zou moeten geven.

Ik vind het zelf grappig hoe de bijbel seksualiteit op sommige vlakken als ondeugdelijk neerzet. Het allergrappigste vind ik nog dat de geboorte van Jezus gebeurde dankzij een aseksuele voortplanting. En dat werd gezien als puur en goed, waardoor je bijna de conclusie kan trekken dat de bijbel seksualiteit als slecht ziet. Dit statement word extra kracht bijgezet omdat een van de zeven hoofdzonden lust is, met als tegenhanger kuisheid in de zeven deugden.
Dus eigenlijk zou het bestaan van aseksuele mensen toegejuicht moeten worden door christenen.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

Edewecht

Citaat van: Dark_Lord_ op juli 17, 2016, 09:53:21 AM

Maar hoezo zou seks noodzakelijk moeten zijn om te leven? En ik vraag me ook echt af hoe mensen op dit soort statements komen.


Ik denk dat de evolutie-theorie hier achter zit. Of de manier waarop mensen met deze theorie omgaan. Zo wordt de mens gezien als (eerder genoemd) een biologisch-dierlijk wezen, dat moet overleven en voortplanten. Seks als natuurwet.
Daarom vind ik die evolutietheorie geen argument. Als mens zijn we in staat om ons (enigszins) te onttrekken aan deze 'seks moet'-natuurwet . (Vind ik...)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik denk dat de evolutietheorie inderdaad behoorlijk uit zijn verband word gehaald. Evolutietheorie gaat sowieso over erfelijke eigenschappen, en volgens mij gaat dat niet op voor seksuele diversiteit.
Maar zelfs al zou dat zo zijn, dan nog kunnen er binnen de evolutie ook erfelijke aanpassingen zijn die niet leiden tot een verbetering van een soort, die aanpassing heeft dan alleen minder kans om te overleven, maar dat betekend niet dat hij er niet kan zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler