Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

10 bestemmingen, slechts 10 reizen

Gestart door AniMeshorer, maart 07, 2015, 02:06:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Ik ben helemaal weg van de reisdocumentaires van Tom Waes (België, VRT elke zondagavond "Reizen Waes") en Floortje Dessing ("Floortje aan het eind van de wereld" en haar bijdrages in "3 op reis")

Voor mijn blog wilde ik een test doen bij mezelf: stel dat ik, net als Floortje en Tom, onbeperkt zou kunnen reizen qua budget en bestemming, en dus geen rekening met afstand en kosten zou moeten houden ; maar het aantal reizen is gezien het aantal episodes wel beperkt... stel dat ik 10 reizen kon maken waarbij de enige restrictie het aantal bestemmingen is, welke zou ik dan precies doen? Nu stel ik diezelfde vraag aan jullie: je mag 10 reizen ondernemen, en je hoeft geen rekening te houden met het kostenplaatje of afstand, maar het mogen slechts 10 locaties zijn. Welke kies je ?  :)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Voor mezelf:

- Pitcairn Island: de op 1 of 2 na meest geïsoleerde bewoonde plek ter wereld, en de kleinste democratie ter wereld. Pitcairn is een Brits territorium met slechts een 50-tal bewoners, de helft daarvan zit in het parlement. Deze ca 50 mensen leven op een eilandje in het midden van de Pacific, met de dichtstbijzijnde bewoonde plek ca 1000 km ver weg. Een echt wereldje op zichzelf. Boeit me al sinds kindertijd mateloos hoe mensen overleven op zo'n eigen wereldje, ver weg van de buitenwereld, hoe ze omgaan met hun isolatie. Tom Waes was me te snel af want bezocht het eilandje in de eerste reeks van Reizen Waes.

- Tromsø in Noord Noorwegen: ook een locatie die me al sinds kindertijd enorm boeit. Het poolgebied en het Midden Oosten trekken me enorm aan sowieso, en Tromsø is in tegenstelling tot de meeste pooldorpjes een echte stad met een universiteit en bruisend cultureel leven. Maar wel met een winter zonder zonlicht en een zomer zonder duisternis.

- Ellesmere Island: de noordelijkste uithoek van Canada, met de noordelijkste nederzetting ter wereld als we weerstations meerekenen. En met het noordelijkste echte "dorp" van Noord Amerika. Het eiland ligt helemaal bovenaan de Canadese arctische eilanden, ten westen van Noord Groenland. Ook hier trekt me vooral aan hoe de mensen met hun isolement omgaan, hoe mensen leven of overleven in een plek afgesneden van de verre buitenwereld.

- 1 van de dorpjes aan de noordkust van Rusland: idem dito qua reden, maar naast het isolement en barre klimaat is er nog een trekpleister hier: ik heb een behoorlijke fetish ;) voor Soviet architectuur, en in die extreem geïsoleerde pooldorpjes staan die oude Sovjetblokken nog weg te roesten en staan de Lenin standbeelden er nog netjes. De boel moderniseren doet de Russische overheid niet, want op een paar enkelingen woont er niemand en komen er amper bezoekers.

- een rondreis door Israel en de West Bank. In feite is het een beetje een droom van me om in Israel te wonen, ik leer ook Hebreeuws vanwege m'n fascinatie met dit land. Je hebt er woestijn, bergen en zee vlak naast elkaar, een heel Multi-etnische populatie, en enkele van de oudste plekken van onze civilisatie (Jeruzalem, Jericho, Bethlehem, ...). Helaas is emigreren naar Israel quasi onmogelijk als je niet Joods bent, dus ik besef dat een reis het hoogst haalbare zal zijn voor me. Maar dan zou ik terplekke wel een echte road trip willen doen van Haifa tot Tel Aviv langs de kust, dan binnenland in naar Jeruzalem, via Bethlehem tot de Dode Zee, en dan dwars door de woestijn richting zuidpunt Eilat aan de grens met Egypte.

- Vaticaanstad : als geografie obsessive trekken rariteiten me behoorlijk aan, en het kleinste landje ter wereld hoort dus op de lijst. Het fascinerende is dat terwijl het landje al piepklein is, meer dan de helft in feite verborgen is: alles wat achter het St Pietersplein ligt is residentiëel en kerkelijk gebied waar toeristen niet mogen komen. Toeristen kunnen wel het plein, de musea en de Sixtijnse Kapel bezoeken, maar wat achter die muren ligt is voor vele mensen totaal onbekend. En hoewel ik niet gelovig ben wil ik gerust een colaatje drinken op een zomers terrasje met Franciscus I  :D

- Spitsbergen: vanwege de fascinatie voor het poolgebied. Helaas, Tom Waes is me weer eens te snel af geweest  :banghead:  :D

- Oost Turkije: toen ik in Istanbul zat wilde ik daar graag eens een rondreis doen, om het meer traditionele en minder toeristische deel van Turkije te zien. Door politieke onstabiliteit was dat toen niet echt aangewezen, maar ik hoop er ooit toch nog eens een weekje of 2 rond te reizen.

- Noord Korea: het onbekende trekt altijd aan, en bovendien is er het feit dat dystopische novels mij erg bevallen. Als er 1 land is dat echt een dystopie is, is het wel Noord Korea. Een plek waar elk monument in het teken staat van de "Grote Leider", waar lokale mensen amper contact of kennis van de buitenwereld hebben, afgesneden van internet en van het internationale telefoonnet, ... Het lijkt na talloze boeken en docu's over dit oord nog steeds zo surreëel dat ik het echt eens met eigen ogen gezien wil hebben om het te geloven.

- La Havana, Cuba: ik ben lid van een non profit die Cuba verdedigt en los van de politieke interesse in dit land is er nog het feit dat de oude binnenstad van Havana voor elke kunstenaar een soort hemel op aarde is met een enorme lijst aan historische gebouwen en prachtarchitectuur. Een non-alcoholische mojito drinken met Fidel zou de kers op de taart zijn  :cheerleader:
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

EnnaZus

Ik wil graag met je mee, lijken me geweldige reizen  :handschudden:

Op mijn lijstje staan:
Spanje.  Ben oa in Barcelona geweest en nog lang niet uitgekeken.
Indonesië. Jaren geleden, toen ik nog een jonge blom was, ben ik op Java en Sumatra geweest.  Wil graag een keer terug.
Nepal. Heb zo veel mooie verhalen gehoord.  Net als over mijn volgende keuze.
Tibet.
India. Staat zonder bepaalde reden al jaren op mijn lijstje.
Lapland. En dan het liefst twee keer, een keer midwinter en een keer midzomer.
Australië. Weer terug naar waar ik ooit geweest ben.
België.  Eigenlijk zo dichtbij, maar nooit geweest.
Friesland.  Met een bootje door Friesland varen.

Het zijn er negen, ik ga twee keer naar Lapland  ;)