Ik ben mij een beetje zorgen aan het maken. Ik ben alles aan het opruimen van mijn stages en cursussen aan het inbinden enzo. Ik kwam hierbij nog een stapel papieren tegen uit mijn stage. Dit waren gedichten die de kinderen moesten schrijven. De opdracht was een gedicht te schrijven vanuit het standpunt van een gevangene ofwel vanuit het standpunt van een slachtoffer. Ik was de gedichten allemaal op computer aan het zetten om er zo een boekje van te maken. Alle gedichten gingen over een moord die gepleegd was of een diefstal of een overval ofzo. Behalve het laatste gedicht. Hier ging het over "seksueel misbruik" hoewel dit niet letterlijk genoemd werd. Ik vond het eerst grappig maar het gedicht lijkt mij veel te realistisch geschreven. Toen dacht ik er ook aan dat enkele weken geleden één van de leerkrachten is opgepakt omdat die zijn handen niet kon thuishouden. Dit zou alleen gebeurd zijn in het 3e leerjaar en de gedichten kwamen van het 6e leerjaar. Toch heb ik de neiging een link te leggen en ben ik best wel ongerust. Ik heb het gedicht naar mijn juf gestuurd en heb er bij geschreven dat het mij wat zorgen baart.
Ik ga het gedicht hieronder zetten. Vinden jullie ook dat het vrij realistisch is of zie ik echt spoken en is er niets aan de hand?
Het is zo moeilijk om te begrijpen
dat hij er spijt van heeft.
Hij heeft mijn leven voor eens en altijd veranderd.
Ik kan aan niets anders meer denken.
Het komt steeds door mijn hoofd.
Die nacht, ja die nacht.
Heeft hij me van mijn vrijheid beroofd.
Mijn handen trillen,
mijn voeten zweten en ik voel mij helemaal raar.
De mensen rond mij stellen allemaal vragen.
En steeds willen ze weten:
Heb je hem gezien?
En of, ik kan het me nog goed herinneren.
Hij sleurde me naar buiten.
Daar stonden we dan.
Het te felle maanlicht
dat scheen recht op zijn gezicht.
Ik zag zijn ogen.
Ze straalden woede uit.
De angst overviel me.
Ik dook ineen.
Het is niet fijn om daar slachtoffer van te zijn.
Daardoor zit ik in een kil lokaal.
Ze zeggen het ?het is niet erg?.
Maar niets is er van waar.
Waarom ik?
Waarom heeft hij mij uitgekozen?
Het ligt zeker aan mij.
Het is op een of andere manier mijn fout.
En daar moet ik nu voor boeten.
Het feit dat ze zo zegt dat het haar fout is enzo lijkt mij zo vreemd.