Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

lyme b12 tekort of glutenintolerantie

Gestart door MW, maart 30, 2014, 03:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MW

Mogelijke oorzaken libido verlies.. google zelf even naar de ziekten indien intresse...:

ziekte van lyme is een multi systeemziekte...

glutenintolerantie

b12 te kort


Dutchamoeba

Dat kan. Er zijn veel oorzaken voor libidoverlies. Aseksualiteit is echter wat anders, namelijk het niet ervaren van seksuele aantrekking, tot wie dan ook. Hier staat iemands libido geheel van los. Zo zijn er ook heterosksuelen, homoseksuelen en biseksuelen met libidoverlies...

AniMeshorer

IK ben vegetariër van de strictste soort, al bijna 30 jaar lang. Dus geen enkel vlees, vis, gevogelte, ... en ik beperk zuivel inname tot het absolute minimum dus in feite ben ik 90% veganist. Van veganisten wordt wel eens gezegd dat er een risico op een B12 tekort is, hoewel ik vaak genoeg getuigenissen had gelezen van veganisten die zonder B12 pillen perfect gezond waren. Ik heb de nodige psychologische problemen, maar op fysiek vlak ben ik wel erg zelden ziek ; ik heb op sommige periodes B12 preparaten genomen just in case, maar ook vaak periodes zonder extra vitaminepillen en ik voelde geen verschil.  Wat betreft libido was ik al vegetariër op een leeftijd jong genoeg dat je amper weet wat seks is, laat staan dat je er zin in zou hebben. Mijn libido heeft zich ontwikkeld tijdens de puberteit zoals bij de meeste jongens, en toen was ik al vegetariër. Ik heb een ernstige erotofobie, maar die kwam er na een 2 a 3 jaar van normale interesse in seks zoals de meeste pubers hebben ; ik was al vegetariër voor de puberteit dus het ontbreken van B12 lijkt me geen invloed te hebben gehad noch op mijn stijgende interesse in seks, noch in de fobie die daarop volgde.

Moest ik mijn libido kunnen verhogen door te stoppen met vegetarisme, zou ik zonder aarzelen weigeren. Ik heb een zekere angst van seks, en dat is wat anders dan libidoproblemen. Ik denk niet dat B12 enige invloed of verschil maakt in mijn geval.

Onthoud ook dat vaak erg nare bijwerkingen op medicatieverpakkingen staan puur omdat men niet vervolgd wil worden als die bijwerking zich voordoet (dan kan men zeggen dat je gewaarschuwd was en de bijsluiter duidelijk was) ; daardoor staan op die verpakkingen vaak neveneffecten die quasi nooit voorkomen maar men er toch bij vermeldt voor die minderheid die er last van hebben. Er zullen denk ik dan ook wel tal van oorzaken genoemd worden die libidoverlies kunnen veroorzaken, maar de vraag is altijd hoe frequent en relevant die oorzaken zijn.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

JustKidding

#3
Citaat van: Dutchamoeba op maart 31, 2014, 02:39:26 PM
Dat kan. Er zijn veel oorzaken voor libidoverlies. Aseksualiteit is echter wat anders, namelijk het niet ervaren van seksuele aantrekking, tot wie dan ook. Hier staat iemands libido geheel van los. Zo zijn er ook heterosksuelen, homoseksuelen en biseksuelen met libidoverlies...

Hoewel ik het met je eens ben dat aseksualiteit wat anders is dan libido verlies. Denk ik dat B12 tekort zeker gelinkt kan zijn aan het verlies van seksuele aantrekking.
Wanneer je praat over sporadisch tekort van B12 door bijvoorbeeld vegetarisme (geen vlees maar af en toe wel noten eten) dan denk ik niet dat je het kan linken aan aseksualiteit.
Maar je hebt ook chronisch B12 tekort, dat houdt in dat je darmen/maag de B12 vitamine niet erkent en net zoals een overschot aan vitamine C gewoon uit plast zonder het op te nemen. Daarvoor heb je speciale spuiten die je moet zetten om de B12 tekort wel te laten erkennen. Maar dan direct in je bloedstroom, als dit jaren duurt voordat je erachter komt dat je chronisch B12 tekort heb. Kun je al die tijd gedacht hebben dat je dus aseksueel was.

Dus voor mensen die benieuwt zijn of aseksualiteit te maken heeft met iets medisch kunnen zeker een keer kijken naar B12 tekort.
I'm an asexual that is not afraid of intimacy and/or a relationship with someone sexual active. I enjoy sexually intimacy with others, while not being sexually attracted to anyone; still I can become sexually triggered which can result in a lascivious state. I dislike penetrating.

I am a kinkster

AniMeshorer

Verklaar chronisch tekort aan B12? Ik ben nu al 26 jaar vegetariër en qua fysieke gezondheid zelden enige klacht gehad (psychologisch is een ander verhaal, helaas  :(). En OK, B12 zit ook in zuivel soms, maar behalve lactose probeer ik ook zuivel te vermijden. Maar zelfs al quasi veganist ... geen problemen gezondheidsgewijs en andere zeer stricte vegetariërs die ik ontmoette heb ik ooit nooit horen klagen. Je lichaam wordt gewend aan het gebrek aan vlees en vis maar gezien je die ook niet echt nodig hebt is dit geen negatieve aanpassing. Bovendien, als je genoeg afwisselt wat betreft groenten, rijst, aadappel, soja, tofu etc ga je als vegetariër normaal even gezond zijn als een vleeseter. Ik heb wel eens B12 vitaminepillen genomen om mijn familie (die waren bezorgd) plezier te doen, maar doe dat niet meer omdat ik me afvroeg wat het nut er van was. Het is min of meer bewezen dat wie afwisseld eet binnen het vegetarisme, qua gezondheid niet gaat verschillen van de doorsnee vleeseter (je mag nauturlijk niet elke dag aardappel met rijst eten, maar ik let er op dat ik quasi elke groente geregeld eet, voldoende tofu en sojagerichten, sojamelk, ...)

Noten eet ik maar sporadisch al zou ik er niet mee zitten het veel regelmatiger te eten.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

JustKidding

Uiteraard wordt het niet begrepen wanneer men spreekt over B12 vitamine in vlees, want vlees heeft geen vitamine B12. Dat is even schrikken he? :P
Nee, het lichaam zelf maakt vitamine B12 maar de bacterie in vlees zorgt ervoor dat de B12 productie bevorderd, kaas, melk, eieren en yugurt, gist, sommige fruitsoorten, bevorderd ook de aanmaak van B12.
Het klopt dat vegetariërs de aanmaak van B12 minder hebben omdat vlees de meeste bacterie bezit dat de B12 aanmaak bevorderd maar het lichaam heeft ook niet veel B12 nodig.

Chronisch B12 tekort houdt dus in principe in dat het lichaam de bacterie niet erkent en in sommig gevallen zelfs aanvalt. Wat vaak komt kijken bij mensen met een auto immuun ziekte of mensen die lyme hebben.
Dan maakt het lichaam helemaal geen B12 aan en dan is het nodig om de vitamine zelf in de bloedstroom te spuiten.

Overigens is het wel belangrijk dat je als vegetariërs niet rookt, roken breekt de B12 vitamine af en wanneer je al weinig aanmaakt kan dat voor ernstige problemen zorgen.

Maar conclusie is, al die B12 supplementen die je hebt gekocht heeft er alleen voor gezorgd dat je je geld heb weggegooid.

En betreft psychologische problemen, B12 tekort kan hier ook een groot deel aan hebben, zoals depressie etc.


Eidt: Het probleem met dit onderwerp is dat veel bedrijven die voedingssupplementen verkopen een behoorlijke winst maken op het verkoop van B12 pillen. Omdat veel vegeratiers deze innemen met de angst dat ze anders ziek worden. Daarom zijn veel onderzoeken die uitwijzen dat B12 daadwerkelijk in dierlijke producten zit. En spreekt men al snel van dat de vitamine IN het vlees zelf zit. Uiteindelijk nemen al deze informatieve websites het over van andere, zo krijg je dus een mythe die bevestigd is met 'feiten'. Maar als we kijken naar onafhankelijke onderzoeken die de laatste jaren plaatsvinden kun je zien dat B12 niet IN vlees zit. En dat het gaat om de bacterie.  Ja; deze onderzoeken wijzen uit dat vlees alsnog redelijk belangrijk is voor de aanmaak van B12, daar kunnen we niet omheen. Maar dat er alleen B12 in vlees zit. Dat is een mythe

Note: Dit is niet geschreven vanuit een vegetariër, maar zelfs vanuit een karnivoor.


Edit: Om even als voorbeeld te gebruiken 'Omega 3', Omega's zijn zuurgraden op een schaal van 3 - 6 - 9 (in principe omschrijft de wetenschap het in dingen zoals 2+√3, 2+√3, 2+√3 etc. Maar om het makkelijk te houden even 3 6 9. Ook voor mijzelf want ik weet ook niet precies hoe het in elkaar zit) Maar wat ik wel weet:
Omega 3 is een gigantische hype geworden, want je kunt nooit teveel hebben aan Omega 3 toch? Jawel, want teveel aan omega 3 zorgt voor omega 6. Teveel omega 6, zorgt voor een slechte pH gehalte. And so on.
Dus wanneer we zogenaamd Omega 3 vetzuren in boter stoppen en daarnaast ook veel vis eten of bepaalde oliën gebruiken heeft het boter helemaal geen effect en is het gewoon een marketing truc zodat mensen boter met omega 3 kopen.
Maar 90% van de Nederlanders weet niet eens wat Omega's zijn en je raadt het al, websites nemen het van elkaar over. Dus kopen mensen de producten met Omega 3 sneller 'Want dit is beter zeggen ze...' Ja, ze zeiden in de jaren 50 ook dat roken gezond was.  


Nog een editje: Ik ben geen dokter of wetenschapper. Dus ga er bij voorbaat vanuit dat mijn informatie niet per definitie als waarheid moet worden beschouwt.
Zo dat was mijn laatste edit en note. Echt waar  :-X
I'm an asexual that is not afraid of intimacy and/or a relationship with someone sexual active. I enjoy sexually intimacy with others, while not being sexually attracted to anyone; still I can become sexually triggered which can result in a lascivious state. I dislike penetrating.

I am a kinkster

AniMeshorer

 :)

Dank voor de nuttige info! En ik rook inderdaad niet, heb zelfs nooit in m'n leven gerookt. Noch sigaretten noch het bijzondere rustgevende plantje dat sommige mensen stiekem roken  ;) Ik drink ook geen alcohol, heb nooit veel alcohol gedronken maar sinds bijna 10 jaar letterlijk geen druppel meer. Ik probeer mijn gezondheid in de gaten te houden, iets wat als vegetariër echter perfect kan zolang je veelzijdig genoeg eet. Maar de vegetarische keuken is heel divers  :)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

JustKidding

Citaat van: AniMeshorer op augustus 25, 2014, 07:49:06 PM
:)

Dank voor de nuttige info! En ik rook inderdaad niet, heb zelfs nooit in m'n leven gerookt. Noch sigaretten noch het bijzondere rustgevende plantje dat sommige mensen stiekem roken  ;) Ik drink ook geen alcohol, heb nooit veel alcohol gedronken maar sinds bijna 10 jaar letterlijk geen druppel meer. Ik probeer mijn gezondheid in de gaten te houden, iets wat als vegetariër echter perfect kan zolang je veelzijdig genoeg eet. Maar de vegetarische keuken is heel divers  :)

Ja, heb een vegetarische vriendin gehad dus ik ken de keuken der veganisme  :P\
Overigens is het wel belangrijk dat je stroop eet voor de ijzers  :ange:
I'm an asexual that is not afraid of intimacy and/or a relationship with someone sexual active. I enjoy sexually intimacy with others, while not being sexually attracted to anyone; still I can become sexually triggered which can result in a lascivious state. I dislike penetrating.

I am a kinkster

Dutchamoeba

Citaat van: JustKidding op augustus 24, 2014, 08:51:07 PM
Citaat van: Dutchamoeba op maart 31, 2014, 02:39:26 PM
Dat kan. Er zijn veel oorzaken voor libidoverlies. Aseksualiteit is echter wat anders, namelijk het niet ervaren van seksuele aantrekking, tot wie dan ook. Hier staat iemands libido geheel van los. Zo zijn er ook heterosksuelen, homoseksuelen en biseksuelen met libidoverlies...

Maar dan direct in je bloedstroom, als dit jaren duurt voordat je erachter komt dat je chronisch B12 tekort heb. Kun je al die tijd gedacht hebben dat je dus aseksueel was.
Precies. Je kunt het al die tijd GEDACHT hebben... ;)

JustKidding

Citaat van: Dutchamoeba op augustus 26, 2014, 07:04:57 PM
Citaat van: JustKidding op augustus 24, 2014, 08:51:07 PM
Citaat van: Dutchamoeba op maart 31, 2014, 02:39:26 PM
Dat kan. Er zijn veel oorzaken voor libidoverlies. Aseksualiteit is echter wat anders, namelijk het niet ervaren van seksuele aantrekking, tot wie dan ook. Hier staat iemands libido geheel van los. Zo zijn er ook heterosksuelen, homoseksuelen en biseksuelen met libidoverlies...

Maar dan direct in je bloedstroom, als dit jaren duurt voordat je erachter komt dat je chronisch B12 tekort heb. Kun je al die tijd gedacht hebben dat je dus aseksueel was.
Precies. Je kunt het al die tijd GEDACHT hebben... ;)

Precies, daarom gebruik ik bewust het woord "gedacht". :P maar niet te min kan het een oplossing zijn van je ervaring op dat moment van aseksualiteit.
I'm an asexual that is not afraid of intimacy and/or a relationship with someone sexual active. I enjoy sexually intimacy with others, while not being sexually attracted to anyone; still I can become sexually triggered which can result in a lascivious state. I dislike penetrating.

I am a kinkster

Dutchamoeba


AniMeshorer

Heb gisteren eens iets nieuws uit de supermarkt mee: ice tea maar dan geheel veganistisch. Ben benieuwd naar het smaakje. Over B12 las ik nergens wat in de ingrediënten, wel sommige andere "standaard" vitamines.

Ben sowieso mijn voeding nog wat diverser aan het maken, binnen de grenzen van het vegetarisme natuurlijk. Zo heb ik nu een heerlijk gerechtje ontdekt, een soort pitten uit Peru. Dus men gaat de pit prepareren eerder dan die pit tot een plant te laten uitgroeien. Schijnt enkel in de Andes te groeien dus op import, en niet goedkoop. Maar lekker is het alleszins wél en volgens wat ik hoor 1 van de gezonder vegetarische opties.  :)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Citaat van: Eleandra op september 04, 2014, 05:14:03 PM
Heb je het over chiazaad?

Het stond in het Frans op de verpakking. Ik zal eens kijken morgen in de shop of ze geen Nederlandstalig label hebben en hoe het te vertalen.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.