|
TBW
|
 |
« Gepost op: Oktober 29, 2005, 11:23:09 » |
|
Een ander werkje van mij is de Epigrammen, ofte 'korte baldadige gedichtjes'. Deze dichtvorm is ontstaan in de periode van het Romeinse Rijk. Bekende dichters van deze stijl zijn Catullus en Martialis. Doorheen de middeleeuwen werden deze werken afgedaan als onzedelijk; niet echt onterecht: de inhoud is meestal grof en grofweg beledigend en vunzig. Ik geef een andere draai aan het concept, aangezien de onzedelijkheid me niet echt staat. Dat leidt tot korte, eenvoudige gedichtjes met een simpele, eenzijdige boodschap.
---
III
Heb ik voor te sterven, de planten Nog water gegeven, en de hond Gevoerd? Of ben ik dat al in pure Overgang vergeten? Wat zou het Onbaatzuchtig zijn te weten dat Hier Arthur Wakeling ligt die Naast zichzelf ook zijn planten En zijn hond mee het graf innam.
V
Sepulia, lieve vrouw, ik vroeg aan Dante Voor u een gedicht te schrijven. Vergilius antwoordde in zijn plaats: Caelo, zij zal het lezen wanneer ze u vervoegt.
VI
Sepulia, serpent, Catullus kalkt de muren van de Hel, En schrijft ze vol haatdragende boodschappen. Wat zal ik plezier beleven van hierboven uit: Als ik zie dat ge ze leest, en tiert!
IX
Gisteren op straat herkende je me niet, En vandaag, Maecenas, zie je me als beste vriend? Zit Micilla er voor iets tussen, sakkers wijf, Die meer venijn heeft op haar tong dan ik in heel mijn lijf? Heeft ze je gisteren gezegd wie ik weer was? Maar pas vandaag hoe belangrijk ik wel geworden ben? Hoogmoed, Maecenas, doet je nog eens om de das En denk maar niet dat ik nog slaafs achter je geld ren!
XV
Man uit Bilbillis, dronk jij je wijn wel versneden? Dat je zo je hele leven lang hebt kunnen spotten Hoe slecht deugdenlijken waren, hoe lelijk schoonheden? Je vindt het waarschijnlijk leuk, in je graf te rotten.
XXII
Jij zag er gisteren zo bol En wekvol uit, Hypocrates, Hoe laat je dan vandaag Grijsheid schijnen alsof Melancholie je leven beheerst? Wat nu zeer de vraag is: Waar slaap jij, Hypocrates? En vooral: met wie?
XXVII
Sybilla, je zei me gisteren al Wat ik vandaag beleven zou; Sybilla, je voorspelde bloed en gal Zodat ik vandaag echt niet overleven wou.
XXX
Jij, die iedereen uitscheldt voor poetaster, Die mijn verzen misprees en minachtte, Die van ware poëten zo weinig verwachtte: Je bent zelf een linke criticaster!
|