AVEN - Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk
Mei 20, 2013, 05:14:05                
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop, vind je onder de paarse faq-knop of door op het logo te klikken.

FAQ   Startpagina   Omlaag  Help  Zoek  Inloggen Registreren  
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: hetero en/of aseksueel  (gelezen 343 keer)
Veke
Member
*

« Gepost op: Juni 01, 2012, 11:30:30 »

Hier en daar lees ik hoe aseksualiteit als geaardheid wordt omschreven en in het rijtje naast hetero, homo en bi wordt geplaatst.
Naar mijn gevoel klopt dat niet echt ... Ik ben aseksueel, maar ik ben ook hetero. En twee geaardheden tegelijkertijd kan niet.
Ik zie het eerder als volgt: eerst heb je de verdeling seksueel - aseksueel. En dan voor beide categorieën de onderverdelingen hetero, homo, bi ...
Mezelf noem ik dan hetero-aseksueel.
Nog anderen die het zo zien of heb ik het weer helemaal fout begrepen?  Tongue

ps: de titel van dit topic is niet zo duidelijk, maar ik kan op dit late uur niets beters bedenken ...  Undecided
Fricai
Administrator
A-gent

My Way

« Antwoord #1 Gepost op: Juni 02, 2012, 01:40:56 »

Het rijtje 'hetero', 'homo', 'bi' gaat over seksualiteit, vandaar dat aseksueel een optie is die daar tussen staat.
Hoe jij nu 'hetero' gebruikt noemen we meestal 'heteroromantisch', om te onderscheiden van het 'hetero' dat in de volksmond 'heteroseksueel' betekent en dus niet voor jou geldt.

"Back boobs... The visual stimulation of missionary meets the emotional detachment of doggy style. Patent pending."
"If if and buts were candy and nuts, we'd all have a merry christmas."
MarkA
Mitosis to the Max
**

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 02, 2012, 08:20:35 »

Precies. Sommige mensen zijn dan ook aromantisch aseksueel, en het grootste deel is heteroromantisch heteroseksueel.

Then, if you don't believe it all the magic is dead
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

The name is Hobbes, Jovi Hobbes

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 02, 2012, 06:48:39 »

Voor beide indelingen valt iets te zeggen. Vanuit classificatie-oogpunt gezien is het logischer om de indeling van breed naar steeds specifieker te maken. Dus:
Je hebt mensen en die zijn of seksueel of aseksueel. Seksuelen kunnen homo, hetero of bi zijn (ik laat expres "seksueel" weg achter die benamingen).
Aseksuelen kunnen ook homo, hetero of bi zijn. In zo'n model spreek je dan van heteroseksueel en hetero-aseksueel.
Eigenlijk is aseksualiteit dan iets wat nog een trapje hoger staat dan je geaardheid.

De indeling die Fricai geeft wordt het meest gebruikt op AVEN. Er valt veel voor te zeggen om aseksualiteit op hetzelfde niveau te zetten als de andere geaardheden om duidelijk te maken dat het dus om een geaardheid gaat. Als model wordt het iets rommeliger om je aseksualiteit dan alsnog verder moet onderverdelen in homoromantisch, homo-aromantisch, heteroromantisch, etc. Als classificatie loopt de boel dan een beetje scheef omdat je dezelfde kenmerken op verschillende niveaus beschrijft.

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: