Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

House seizoen 8 episode 9

Gestart door Lizzie7, maart 04, 2012, 10:36:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lizzie7

Iemand House gezien vanavond? Anders hebben jullie er vast van genoten hoe hij bewees dat aseksualiteit niet bestaat en dat er een onderliggende medische reden was (hypofysetumor) waarom dit koppel aseksueel is. Dit helpt niet echt...

FlowerPower

Ik mag dus blij zijn dat ik het niet gezien heb...

TheKingofAce

Oud nieuws. Tenminste, ik kijk altijd de dag nadat het in Amerika uitgezonden is.

Heb ook al enige discussies gehad in het Engels hierover. House heeft niet bewezen dat asexualiteit niet bestaat (het bestaat toch immers?).
Wilson stond open voor het idee van asexualiteit, al kon je zien dat het nieuw voor hem was. Hij heeft zich er in verdiept "It's a legitimate orientation" (something like that) en had er respect voor.
House ziet de mogelijkheid dat er een medische oorzaak was dat deze vrouw asexueel is (die was er trouwens niet, het was psychologisch, ik snap niet dat Wilson hem daar niet op gewezen heeft).
De enige die echt tegen asexualiteit aanschopt is House, wat niet vreemd is voor een karakter dat er bewust voor kiest om zich onbeleefd/seksistisch/racistisch/etc. te gedragen, de rest van zijn team komen slechts met hypotheses. House bewijst dat haar man een tumor heeft waardoor hij geen seks wou die verwijdert moet worden waardoor hij wel een sex-drive zal ervaren, hij vind dat erg omdat zijn identiteit zo 'aangevallen' word en zij geeft toe wel een sex-drive te hebben maar dit verzwegen te hebben omdat ze een relatie met hem wou en die relatie boven seks verkoos.
Dit alles is een realistisch iets, het is alleen ietwat jammer dat net nu asexualiteit voor het eerst op deze schaal in de media komt (House is een enorm goed bekeken programma, terrecht) het niet om een echt asexueel koppel ging.
Het was toffer geweest als Wilson op 't eind iets gezegd had in de trant van "I don't usually see you as close-minded. You can't proof their orientation is wrong" - "If I was right I could make them better, if I was wrong they'd be healthy anyway. For them it's a win-win situation. I needed my team to focus on the assumption that I was right to get my diagnosis" - "So you denied the validity of their orientation, because.." - "Everybody lies"
Of dat in de credits iets stond dat de schrijvers van House 't bestaan van asexualiteit erkennen, linkje naar AVEN erbij.

Ik ben in ieder geval blij dat asexualiteit nu bij mensen onder de aandacht is geweest, ik hoop dat closet-aces zichzelf herkend hebben en 'asexualiteit' eens zullen googlen. In dat opzicht helpt het wel.
"In my body, where the sex gland should be, there's a sécond awesome gland. True story!"

Veke

Ik heb de aflevering gezien en ben er vrij kwaad over.
Eerst wordt aseksualiteit voorgesteld als heel vreemd. Dan worden er een berg clichés tegenaan gegooid (die wel grotendeels ontkracht worden). En uiteindelijk is de conclusie dat het ofwel het gevolg is van een medische aandoening ofwel 'gelogen'.
Wilson merkt inderdaad op dat "It's a legitimite orientation," maar hij vult zijn zin wel aan met "at least according to this article ..." Alsof hij in een of andere groezelig pseudowetenschappelijk tijdschrift iets aan het lezen is.
Wie niets weet over aseksualiteit (en zo zijn er veel) leert uit deze aflevering dat aseksualiteit NIET bestaat. En dat heb je dan in een show dat wereldwijd bekeken wordt en prat gaat op haar medische 'juistheid'. Bah, ik maak me er nog altijd kwaad in ...  >:(

Lizzie7

Vond ik ook veke!
Het leek even de goede kant uit te gaan toen Wilson afkwam met dat artikel, en dat 1% van de wereldbevolking aseksueel is, ik dacht nog, hey, straks komt de vermelding van aven, maar neen hoor, voor mij kwam het ook over alsof de conclusie was dat je ofwel een onderliggende medische aandoening had ofwel deed alsof voor je partner.. Straks mogen we allemaal massaal onder de MRI om na te kijken of we geen hypofysetumor hebben.

Zonnekind

Wat ben ik blij met dit onderwerp, ik wou het zelf opstarten! ;D

Ik vond het ook vreselijk. Ik was eerst blij dat het eens op tv kwam en dan zeker in House. Maar ik voelde nattigheid komen.
Mensen die het niet kennen, gaan inderdaad alleen maar onthouden dat het niet bestaat, dat er wel een reden voor is.
Dus als iemand dan tegen ouders, vrienden of familie zegt dat hij of zij aseksueel is, zal die nog sneller de reactie krijgen: is er dan niets mis met je hormonen of je schildklier ofzo? Of misschien heb je een hersentumor!
Mensen onthouden nooit iets van op tv als het eens echt interessant was maar zoiets... wees maar zeker, dat kennen ze volgend jaar nog :banghead:
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Jovi_Hobbes

Ik heb de aflevering niet gezien, maar eigenlijk neig ik ernaar om dit te zien als elke aandacht is goede aandacht. Het zorgt wel voor naamsbekendheid, ook al wordt het dan niet juist in beeld gebracht. Maar aan de andere kant, als er een medische oorzaak was, dan was het dus inderdaad ook geen aseksualiteit in de strikte betekenis van geaardheid. Natuurlijk had het fijner geweest als het op een meer positieve manier in beeld zou zijn gebracht, maar het is een fictieve serie. Het feit dat het onderwerp ter sprake wordt gebracht in zo'n populaire serie zegt in mijn ogen veel over hoe goed het onderwerp de laatste jaren op de kaart is gezet. Natuurlijk levert meer bekendheid ook negatieve en ongewenste aandacht op, maar het leeft in ieder geval wel.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Ik ben het niet eens met de stelling dat negatieve aandacht beter zou zijn dan geen aandacht. Ik prefereer geen aandacht boven negatieve aandacht, omdat dat veel moeilijker uit het menselijke brein valt te wissen...

Veke

Zo, ik heb even een ballonnetje opgelaten. Op het forum van 9maand.be heb ik een topic geopend over de bewuste aflevering van House met daarin de vraag of aseksualiteit bestaat of niet. Ik heb de vraag bewust heel open gesteld. Geen idee of er veel reacties zullen komen (het is best wel een druk forum en er wordt vaak en vrijuit over seksualiteit gepraat dus ...). Hier kunnen jullie het topic volgen : http://9maand.be/forum/reactions/176067.
Ik ben benieuwd!

TheKingofAce

Jovi Hobbes, ik deel je sentiment :)
"In my body, where the sex gland should be, there's a sécond awesome gland. True story!"

Zonnekind

@ Jovi: je schrijft dat het onderwerp ten minste leeft door het in een serie te laten verschijnen.
Dat klopt wel maar het is dan ook een Amerikaanse serie.
Ik denk dat het nog heel lang duurt voordat we zoiets in een Nederlandse of Vlaamse serie gaan zien.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Fricai

In principe mogen ze maken wat ze maar willen, met denkbeelden van personages wat ze maar willen... Alleen jammer voor het algemeen beeld van aseksualiteit idd. (Ook wat mij betreft, liever geen aandacht dan dit.) Ik hoop maar dat de makers dit zich niet van de situatie en eventuele verslechtering door zoiets bewust waren.

AceVentura

Citaat van: Lizzie7 op maart 04, 2012, 10:36:51 PM
Iemand House gezien vanavond? Anders hebben jullie er vast van genoten hoe hij bewees dat aseksualiteit niet bestaat en dat er een onderliggende medische reden was (hypofysetumor) waarom dit koppel aseksueel is. Dit helpt niet echt...
Ik heb de aflevering niet gezien, dus misschien mis ik iets waardoor het in een ander beeld komt te staan, maar wat je hier omschrijft klopt gewoon. We proberen altijd te verkondigen dat aseksualiteit een geaardheid is, als er een aanwijsbare oorzaak was (medisch, psychisch) was het strikt gezien dus geen aseksualiteit.

Ik ben erg benieuwd wanneer de aflevering hier te zien is want dan ga ik hem zeker bekijken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

myra

ik heb hem ook gemist, maar zag wel al discussies erover op de internationale facebookgroepen over aseksualiteit. Het is idd dat jammer dat het zo behandeld wordt...(Ik vind trouwens het laatste seizoen van House maar zeer middelmatig...)

MarkA

Je hoeft alleen het eerste seizoen te zien hoor, daarna wordt het saai ;)
Then, if you don't believe it all the magic is dead