MarkA
Mitosis to the Max

|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: December 04, 2011, 05:37:14 » |
|
Er zou een positie tussen vriendschap en relatie moeten zijn vind ik
Kom je dan niet in de buurt van een LAT-relatie? Je hebt elk je eigen leven/huishouden maar je doet wel veel met elkaar en hebt een hechtere band dan normale vriendschap.
|
|
|
|
|
|
Then, if you don't believe it all the magic is dead
|
|
|
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

The name is Hobbes, Jovi Hobbes
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: December 04, 2011, 05:41:33 » |
|
Een LAT-relatie kan toch ook een "normale" seksuele relatie zijn, met als enige verschil dat mensen niet op den duur gaan samenwonen? Daar kun je natuurlijk ook een aseksuele variant van maken, maar het hoeft niet.
|
|
|
|
|
|
Is there anybody out there, just like everybody out there? Just one somebody out there, just like me?
|
|
|
myra
Administrator
The Atrix Has You

love is friendship set on fire...
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: December 05, 2011, 09:40:45 » |
|
Vaak is een LAT relatie wel een seksuele relatie ja.... Maar een aseksuele variant zou ook wel leuk zijn...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AceVentura
Administrator
A-gent

Alrighty then!
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: December 06, 2011, 11:15:55 » |
|
LAT, maar ook andere vormen van relaties, staan volgens mij los van de vorm(en) van aantrekkingskracht, ik zou niet weten waarom een aseksuele LAT relatie niet zou kunnen. * AceVentura doet nog een poging om weer on-topic te komen  Want hoe interessant het ook is, volgens mij staan relaties en vormen van aantrekkingskracht los van elkaar en het doel van het topic was volgens mij om de verschillende vormen van aantrekkingskracht te omschrijven  Misschien moeten we voordat we beginnen met het invullen van wat de verschillende vormen inhouden eerst eens kijken wat voor soorten er allemaal zijn. Romantisch en seksueel hadden we al, maar er zijn er vast nog veel meer. Esthetisch is volgens mij nog een voor de hand liggende, maar verder ? Behoefte aan lichamelijk contact is volgens mij niet exclusief verbonden met romantische aantrekkingskracht, ik denk dat het ook een uiting van emotionele verbondenheid kan zijn. Als je familie of vrienden met een knuffel begroet doe je dat niet omdat je je romantisch aangetrokken voelt tot die persoon.
Zo was het ook niet bedoeld  Ik bedoelde meer dat aanwezigheid van romantische aantrekking kan leiden tot behoefte aan of toestaan van licht lichamelijk contact. Uiteraard is het niet zo dat daardoor dat contact beperkt tot die groep 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: December 06, 2011, 08:35:19 » |
|
Ik denk dat we het daarover gewoon eens zijn. Ik geloof dat ik deze opmerking maakte naar aanleiding van een vraag van Myra  Misschien moeten we voordat we beginnen met het invullen van wat de verschillende vormen inhouden eerst eens kijken wat voor soorten er allemaal zijn. Romantisch en seksueel hadden we al, maar er zijn er vast nog veel meer. Esthetisch is volgens mij nog een voor de hand liggende, maar verder ?
Wat vind je van sociale aantrekkingskracht: de behoefte om met iemand vriendschap te sluiten? Aangezien er ook mensen bestaan waar je voor geen goud vrienden mee wilt worden is hier vast ook sprake van de een of andere aantrekkingskracht.
|
|
|
|
|
|
Is there anybody out there, just like everybody out there? Just one somebody out there, just like me?
|
|
|
myra
Administrator
The Atrix Has You

love is friendship set on fire...
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: December 07, 2011, 10:34:05 » |
|
Dat lijkt me een goede toevoeging : een aantrekkingskracht waarbij je wel de behoefte voelt om goede vrienden te worden....
Terwijl romantische aantrekkingskracht zou zijn : de aantrekkingskracht waarbij je de behoefte voelt om een romantische relatie met iemand op te bouwen...
'interpersonal' is dan aantrekking voor iemand voelen, maar er niets mee doen...
Volgens mij staan relatie-types en aantrekkingskracht niet zo los van elkaar. Bij bepaalde vormen bestaat de aantrekkingskracht deels uit de behoefte om die persoon beter te leren kennen en een band met hem/haar uit te bouwen...Tenzij bij de interpersoonlijke en puur esthetische aantrekkingskracht, waar je je 'vanop een afstand' aangetrokken voelt, maar dus geen behoefte hebt om een band uit te bouwen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AceVentura
Administrator
A-gent

Alrighty then!
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: December 07, 2011, 06:22:27 » |
|
Sociale aantrekkingskracht klinkt inderdaad goed  Wat ik bedoelde is dat uit bepaalde vormen van aantrekkingskracht een bepaalde relatie kan komen, maar dat hoeft niet. Er is geen 1:1 relatie tussen een vorm van aantrekking en het hebben van een relatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ezeltje
Amoeba

|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: December 08, 2011, 01:42:48 » |
|
Sociale aantrekkingskracht, vind ik een vreemde omschrijving. Volgens mijn gevoel is een aantrekkingskracht toch een onderdeel van een relatie, welke dan ook. Hoe kan je zonder aantrekkingskracht over een relatie spreken of met iemand überhaupt vriendschap sluiten. Wat zou je dan binden aan elkaar? Dat je niet moet kijken naar uiterlijkheden en financiën en status is juist maar sommige dingen gemeen hebben kan toch handig zijn om elkaar te begrijpen, totaal in alles verschillen kan de zaak zeer gecompliceerd maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: December 08, 2011, 07:30:04 » |
|
Heb jij een idee hoe we die aantrekkingskracht die leidt tot de behoefte om vriendschap met iemand te sluiten dan kunnen noemen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ezeltje
Amoeba

|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: December 09, 2011, 12:51:21 » |
|
Een platonische vriendschapsband met een intense aantrekkingskracht.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KevinvE
Junior Member

|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: Januari 13, 2012, 02:48:48 » |
|
Wat is het verschil tussen niet-seksuele 'verliefdheid' en een sterke persoonlijke fascinatie voor iemand?
Ik onderscheid een fascinatie die evt. begint voor de geest van de persoon en dan ook de hele persoon gaat bevatten, incl. het lichaam, zonder er een geslachtelijke of lichamelijke belevenis mee te zoeken?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dutchamoeba
A-gent

Amoeba for life!
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: Januari 13, 2012, 04:54:52 » |
|
Niet perse. Een niet-seksuele verliefdheid is een verliefdheid m.b.t. iemands karakter. Je wilt met een persoon samen zijn, samenleven, je wilt er je leven mee delen. Zo ver gaat het met gewone vrienden doorgaans niet...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KevinvE
Junior Member

|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: Januari 13, 2012, 06:02:56 » |
|
Niet perse. Een niet-seksuele verliefdheid is een verliefdheid m.b.t. iemands karakter. Je wilt met een persoon samen zijn, samenleven, je wilt er je leven mee delen. Zo ver gaat het met gewone vrienden doorgaans niet...
Ik kan zeer gefascineerd zijn door iemand, veel meer dan zomaar gewone vrienden, zonder dat ik er evenwel het leven mee zou willen delen. Een hele diepe band, maar niet-seksueel, zonder samenleven... is dat verliefd?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: Januari 13, 2012, 10:18:57 » |
|
Ik denk dat die vraag bijna niet te beantwoorden is. Iedereen zal verliefdheid anders ervaren. Het enige wat ik zeker weet is dat je al die verhalen over vlinders in je buik, niet meer kunnen eten en verschrikkelijk rare dingen gaan doen niet als standaard moet nemen. Ik heb geloof ik wel eens gezegd dat ik verliefdheid totaal niet belangrijk vind. Het is de uitvinding van de natuur om mensen binnen een heel korte tijd hopeloos aan elkaar te verbinden. Ik kies liever iemand uit op basis van objectieve informatie.
|
|
|
|
« Laatste verandering: Januari 17, 2012, 08:29:11 door Jovi_Hobbes »
|
|
|
|
|
Dutchamoeba
A-gent

Amoeba for life!
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: Januari 15, 2012, 03:09:57 » |
|
Ik kan zeer gefascineerd zijn door iemand, veel meer dan zomaar gewone vrienden, zonder dat ik er evenwel het leven mee zou willen delen. Een hele diepe band, maar niet-seksueel, zonder samenleven... is dat verliefd? Dat heet fascinatie. Als dit te ver gaat heet het obsessie, wat je in het ergste geval een straatverbod op kan leveren... (Daar ga ik bij jou overigens niet van uit hoor, dat het zo ver gaat). Ik heb me zelf ook wel eens zo gefascineerd gevoeld door iemand, heel lang geleden. Ik ken het gevoel wel; je vindt iemand dan erg boeiend, maar niet heel erg in vriendschappelijke zin en al helemaal niet in liefdeszin. Het is dus echt een heel ander gevoel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|