AVEN - Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk
Mei 22, 2013, 02:55:20                
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Welkom om dit forum. De administrators Jovi_Hobbes, AceVentura en Fricai helpen u graag!

FAQ   Startpagina   Omlaag  Help  Zoek  Inloggen Registreren  
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14 Omlaag Print
Auteur Topic: Discussietje over de definitie van aseksualiteit  (gelezen 4788 keer)
Fricai
Administrator
A-gent

My Way

« Antwoord #180 Gepost op: April 06, 2011, 08:58:37 »

Het is vooral niet makkelijk omdat mensen zich denken te moeten schamen voor hun gevoelens, toch? Dát is het probleem, niet de naam van het fenomeen. Smiley

"Back boobs... The visual stimulation of missionary meets the emotional detachment of doggy style. Patent pending."
"If if and buts were candy and nuts, we'd all have a merry christmas."
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

The name is Hobbes, Jovi Hobbes

« Antwoord #181 Gepost op: April 07, 2011, 08:12:34 »

Psychosomatische non-libidoist: De term 'psychosomatisch' duidt op lichamelijke klachten (zoals het verliezen van je seksdrive) die veroorzaakt worden door psychische problemen. Een non-libidoist is iemand zonder libido.

Fysiek gelimiteerde non-libidoist: Iemand die vanwege lichamelijke klachten geen libido heeft.

In het geval dat iemand in beide categorieen valt, dan spreken we van een psychosomatische fysiek gelimiteerde non-libidoist, maar dat spreekt voor zich...

Ik vind dit helemaal niet zo gek bedacht. Het onderscheidt aseksuelen zonder libido van mensen waarbij er een oorzaak is voor het gebrek aan libido.
Natuurlijk is het handiger om de directe oorzaak te noemen, maar het grote probleem voor de mensen die hier komen is nu juist dat ze niet weten wat de oorzaak is en daarom naar allerlei mogelijkheden op zoek zijn.

Eigenlijk kun je met behulp van deze termen aseksualiteit als volgt omschrijven: het gebrek aan seksuele aantrekkingskracht dat geen fysieke of psychosomatische oorzaak heeft.

Overigens had ik vorige week toevallig een groot medisch woordenboek in mijn handen dat de volgende definities gaf voor aseksualiteit:
1. ongeslachtelijk, geslachtsloos
2. zonder geslachtsdrift
Definitie twee is dus de beperkte definitie die wij eigenlijk toekennen aan non-libidoïsme, wat volgens ons slechts één vorm van aseksualiteit is.

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?
Fricai
Administrator
A-gent

My Way

« Antwoord #182 Gepost op: April 07, 2011, 09:35:21 »

Ik vind dit helemaal niet zo gek bedacht. Het onderscheidt aseksuelen zonder libido van mensen waarbij er een oorzaak is voor het gebrek aan libido.
Natuurlijk is het handiger om de directe oorzaak te noemen, maar het grote probleem voor de mensen die hier komen is nu juist dat ze niet weten wat de oorzaak is en daarom naar allerlei mogelijkheden op zoek zijn.

Ik denk dat je de in praktijk ofwel niet weet dat er een oorzaak is, ofwel weet in welke richting de oorzaak ligt. (toch?) In beide gevallen kun je je toch gewoon nonlibidoïst noemen(toch?), in het tweede geval eventueel met uitleg erbij..?

Citaat
Definitie twee is dus de beperkte definitie die wij eigenlijk toekennen aan non-libidoïsme, wat volgens ons slechts één vorm van aseksualiteit is.

Dat is denk ik omdat de term niet is verzonnen in de medische wereld maar daarbuiten. Zal vast nog wel even duren voor ze de definitie van geaardheid in de boekjes zetten, ghehe. Tongue

"Back boobs... The visual stimulation of missionary meets the emotional detachment of doggy style. Patent pending."
Dutchamoeba
A-gent

Amoeba for life!

« Antwoord #183 Gepost op: April 08, 2011, 11:42:39 »

[quote author=Jovi_Hobbes link=topic=2833.msg121248#msg121248 date=1302199954
Eigenlijk kun je met behulp van deze termen aseksualiteit als volgt omschrijven: het gebrek aan seksuele aantrekkingskracht dat geen fysieke of psychosomatische oorzaak heeft.
[/quote]

Kort maar krachtig, en het raakt wel de kern.
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

« Antwoord #184 Gepost op: Mei 15, 2011, 03:45:02 »

Zie ook hier: http://asexuality.org/du/index.php?topic=2894.0  voor de laatste gedachten over dit onderwerp.

Ereinion
Administrator
Avengelical Prophet

'Kim' by David Spacil

« Antwoord #185 Gepost op: Mei 22, 2011, 11:21:16 »

Is de onduidelijkheid over de definitie ook al niet veroorzaakt doordat we niet duidelijk zijn over de basis?

Ik zet zomaar wat dingen op een rij, zonder na te denken over wat ik er van vind. Alvast mijn excuses als dit niet helemaal helder wordt, want ik ben niet helemaal helder op dit moment.

We hebben op dit forum ook wel eens discussies gehad of aseksualiteit naast seksualiteit in het algemeen moet staan. Dus je ervaart seksuele aantrekkingskracht tot anderen of je ervaart het niet. Of je dan een relatie wilt met iemand van hetzelfde geslacht of niet is een trede eronder en zegt weinig over seksuele aantrekkingskracht. Met deze gedachte in het achterhoofd, hebben we het ook gehad over een glijdende schaal. Je bent niet strict het een of het ander, maar er zit een verloop tussen, met ergens een omslagpunt tussen seksueel en aseksueel.
Juist dat verloop maakt het volgens mij lastiger om aseksualiteit te definieren, want waar ligt het omslagpunt?

En dan heb je de opvatting van aseksualiteit als vierde geaardheid. Dit is op dit moment het meest hoorbaar op het forum. Aseksualiteit staat naast hetero- homo- en biseksualiteit. Is hierin de glijdende schaal niet veel lastiger te gebruiken? Want is het niet gewoon een keuze uit vier, met daarin wel iets speling, maar niet erg veel? Toch lijken we ook in deze theorie rekening te houden met een verloop en proberen we daar een definitie op af te stemmen.

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

« Antwoord #186 Gepost op: Mei 22, 2011, 12:04:34 »

Dat is inderdaad een heel goed punt. Als je uitgaat van een verloop is een korte definitie eigenlijk bijna niet meer haalbaar. Je moet het dan gaan zoeken in de dingen die echt iedereen gemeen heeft in die verlopende schaal. Op dat moment wordt zo'n bredere definitie waarin wordt gesproken over geen of een laag libido (of misschien beter een laag ongericht libido) en het gebrek aan de behoefte om iets met zo'n libido te doen belangrijker.

Ciara
Mega Mitosis
**

« Antwoord #187 Gepost op: Juli 10, 2011, 10:17:43 »

Maar hoe zit het dan met autisme? Autisme kan een reden zijn voor aseksualiteit, daar waren we het al over eens geloof ik. Maar, in tegenstelling met bijvoorbeeld een nare ervaring is autisme iets wat niet over gaat, niet "verwerkt" kan worden zoals dat wel mogeliijk is met een traumatische ervaring. Daarnaast wordt je met autisme geboren, dus kan je bijna stellen dat als autisme inderdaad de reden is, dat ook de asekualiteit aangeboren is. In dat geval lijkt het mij dat hoewel er een duidelijk aanwijsbare reden is voor de geaardheid deze mensen toch echt 100% aseksueel zijn. Of loop ik nu onzin uit te kramen?
AceVentura
Administrator
A-gent

Alrighty then!

« Antwoord #188 Gepost op: Juli 10, 2011, 10:42:29 »

Dat is inderdaad een lastige, maar dat kan ook komen omdat ik niet zo veel weer van autisme Smiley

Om dat te kunnen weten moeten we denk ik de volgende vraag kunnen beantwoorden:
Is de autist hetero/homo/bi/whatever-seksueel maar doet hij/zij er door zijn/haar autisme niets mee waardoor hij/zij aseksueel lijkt, of heeft hij/zij echt de geaardheid aseksueel ?
Het nuance verschil zit hem er volgens mij in dat in de eerste situatie iemand wel aantrekking ervaart maar daar niets mee doet, en de tweede situatie is de hele aantrekking afwezig. De eerste situatie lijkt mij dan niet echt aseksueel en de tweede wel.
Ik kan de vraag niet beantwoorden maar misschien iemand anders ?

Zonnekind
AVENistor

De enige echte A-phrodite

« Antwoord #189 Gepost op: Juli 10, 2011, 12:37:53 »

Er zijn ook autisten die wel seks hebben dus misschien is het geen algemene regel dat autisten ook aseksueel zijn.

Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

« Antwoord #190 Gepost op: Juli 10, 2011, 12:56:11 »

Ik denk, maar weet het natuurlijk ook niet zeker, dat aseksuele gevoelens een symptoom kunnen zijn van autisme. Maar het is de vraag of dat voortkomt uit een geaardheid of een "stoornis". In beide gevallen is het aangeboren en onveranderbaar, waardoor ik zelf denk dat er niet veel tegen is om het onder de noemer aseksualiteit te laten vallen, maar statistisch gezien is het natuurlijk niet logisch dat het als geaardheid vaker voor zou komen bij autisten. Op die manier zou er eigenlijk niet echt een verband kunnen zijn. Net als dat je waarschijnlijk geen significant afwijkende percentages homo's onder autisten zult vinden.

Als je dus de strikte definitie hanteert zijn aseksuele gevoelens als gevolg van autisme niet hetzelfde als de geaardheid aseksualiteit. MAar in de praktijk vraag ik me af of er nou echt wel zo veel verschil is. Misschien wordt "onze" aseksualiteit wel door hetzelfde aangeboren iets veroorzaakt als bij een autist, alleen hebben wij de andere kenmerken van autisme niet.

Fricai
Administrator
A-gent

My Way

« Antwoord #191 Gepost op: Juli 10, 2011, 01:45:55 »

In dat geval lijkt het mij dat hoewel er een duidelijk aanwijsbare reden is voor de geaardheid deze mensen toch echt 100% aseksueel zijn.

Dat iemand toevallig aseksueel én autist is wil niet zeggen dat het een de oorzaak is voor de ander...

Citaat
Misschien wordt "onze" aseksualiteit wel door hetzelfde aangeboren iets veroorzaakt als bij een autist,

Er zou op die manier een link kunnen bestaan tussen aseksualiteit en welke eigenschap/afwijking/etc dan ook, maar zolang er geen enkele aanwijzing voor is lijkt het me niet logisch om van zo'n link uit te gaan.

Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

« Antwoord #192 Gepost op: Juli 10, 2011, 02:27:25 »

Ik heb ook geen bewijzen die die stelling ondersteunen. Het was zomaar een gedachte.

Mannetje
A-phrodite

« Antwoord #193 Gepost op: Juli 11, 2011, 11:12:53 »

@Fricai Mijn vraag op: http://asexuality.org/du/index.php?topic=2939.msg123230#msg123230 werdt doorgelinkt naar hier.
'zij-die-zich-aseksueel-noemen'
Wat vindt jij van deze mensen? Wat is je mening hierover? Mogen ze hier wel of niet komen?
Fricai
Administrator
A-gent

My Way

« Antwoord #194 Gepost op: Juli 12, 2011, 05:55:32 »

Euh, dat zijn de mensen voor wie het forum bedoeld is... Huh Als iemand hier mag komen dan 'zij' het wel. Tongue (sowieso mag w.m.b. iedereen 'hier komen')

Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: