Chronische hyperventilatie

<< < (3/7) > >>

Zonnekind:
Dit is ongeveer hetzelfde als "spasmofilie" waarbij ook heel veel van dezelfde symptomen naar voor komen.
Ook bij spasmofilie is minder zin in seks een symptoom.

Ik ben vroeger voor mijn hyperventilatie naar een kinesiste gegaan om ademhalingsoefeningen te leren. Ik voel nu veel beter wanneer ik aan het hyperventileren ben en ik kan het goed onder controle houden.
Toch heeft mijn huidige kinesiste nu gezegd dat je meer naar de oorzaak moet zoeken en de oorzaak is bijna altijd een lichamelijk probleem.
Kort en een beetje simpel uitgelegd krijg je het volgende:
je hebt een orthosympatica en een parasympatica. Het parasympatica zou je normaalgezien altijd moeten besturen. Het orthosympatica treedt in werking als je in gevaar bent. Je bent aan het wandelen en er staat ineens een leeuw voor je neus, dan gaat je orthosympatica
er voor zorgen dat je hartkloppingen krijgt, begint te zweten,... Als er iemand jou bijvoorbeeld laat schrikken, treedt dat ook even in werking. Bij elk "normaal" mens, is dat na een half minuutje, maximum een minuutje terug gestopt en neemt het parasympatica het terug over.
Bij iemand met chronische hyperventilatie en bij spasmofilie, werkt het orthosympatica te veel en te lang. Als je zo iemand laat schrikken, kan die daar ongeveer een half uur last van hebben.

Er zijn enkele boeken geschreven ondertussen over deze dingen rond hyperventilatie en die kunnen mensen helpen om de oorzaak zelf aan te pakken en niet alleen ademhalingsoefeningen te doen op een moment dat het eigenlijk al te laat is.
De boeken zijn geschreven door Chris Lenaerts. De eerste is "Hyperventilatie ontmaskerd" en het tweede heet "Hyperventilatie actief loslaten". Vooral het tweede boek zou je hierbij kunnen helpen. (ik heb het besteld dus laat binnenkort wel weten of het helpt :))

Mannetje:
Ik denk dat het gewoon tussen de oren zit, en ga een ademhaling workshop volgen.
Tijdens de kennismaking keken ze naar mijn ademhaling, en "lazen" die. Toen werd er even wat persoonlijke dingen over mijn verteld, die allemaal klopten.
Dus ik ga een dagje 1 op 1 met een ademcoach aan de slag. Want ik had er een goed gevoel over.
Je leert dan alles over buik-, borst- en middenrif ademhaling.

Maar ik geloof ook gerust dat er een lichamelijk probleem zou kunnen zijn in iemands anders zijn/haar situatie.

Fricai:
Citaat van: Zonnekind op Maart 29, 2011, 09:51:02

Het parasympatica zou je normaalgezien altijd moeten besturen.

Niet altijd, tenzij je als continu als een kasplantje in bed blijft liggen. Algemeen heb je voor inspanning/arbeid (ortho)sympatisch zenuwstelsel nodig. :)
Maar inderdaad een afwijking in het zenuwstelsel kan vast wel zorgen voor overactiviteit zoals bijv. hyperventilatie. Heeft de kinesiste echter enige reden om  aan te nemen dat er een neurologisch probleem aanwezig is?

Zonnekind:
Ja, dat is te zien aan de manier hoe iemand praat. Super moeilijk om uit te leggen als je het niet kan tonen, maar het is duidelijk :D

Mannetje, ik was er ook altijd van overtuigd dat hyperventillatie tussen de oren zit. Ik heb ook ademhalingsoefeningen gedaan en ik kan mijn hyperventilatie nu heel goed onder de knie houden.
Ik voel dat ik af en toe nog eens zachtjes hyperventileer maar dan heb ik het meteen onder controle.
Die Chris Lenaerts die die boeken geschreven heeft, is eigenlijk de eerste die zegt: ik geef geen ademhalingsoefeningen want dan los je het probleem niet op. Ik zoek naar het probleem, naar de echte oorzaak van hyperventilatie en ga daar iets aan doen.

Ik ben benieuwd wat de boeken mij gaan zeggen. Ik hoop dat jij in ieder geval al baat hebt bij de oefeningen die je gaat doen.

Mannetje:
Het gaat verder dan een beetje oefenen. Hier de tekst wat de dag omschrijft:
Ademen is veel meer dan het inademen van zuurstof. Ademen is ook de verbinding met je levensenergie. Tijdens de cursusdag worden blokkades opgeruimd die deze verbinding verstoren. Mensen krijgen te maken met hindernissen en blokkades die ze moeilijk kunnen loslaten of accepteren. Je kunt daarbij denken aan negatieve overtuigingen over zichzelf of anderen, belemmerende gevoelens en belemmerende gedragspatronen. De methodiek tijdens deze cursus is vooral uniek door de integratie van professionele coaching, lichaamswerk, energiewerk en ademen, en heeft dus een enorme impact op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau.

Ik laat me dus verrassen...

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina