Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Chronisch verhoogde cortisolspiegel

Gestart door Mannetje, juli 09, 2010, 02:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Beste mensen, tijdens mijn zoektocht wat cortisol allemaal met mijn lichaam doet kwam ik terecht op de volgende teksten, die ik jullie zeker wil laten lezen!
Het heeft er toe geleid dat ik toch wel mijn hele levensstijl tegen het licht heb gehouden, en waar nodig aangepast of probeer aan te passen!
Helaas kan ik niet alle info plaatsen, want dan zou ik circa 30 pagina's nodig hebben, maar een mailtje is zo gestuurd ;)

Negatieve werking Cortisol
Als reactie op stress, ziekte en zelfs na een maaltijd kan de cortisolspiegel onmiddellijk stijgen maar ook door oestrogeen-hormoontherapie, fysieke training, zwangerschap, depressie, ongerustheid en zelfs door milde stimulators zoals ephedra (gebruikt in afslanksupplementen) of cafeïne (zelfs al bij twee of drie kopjes per dag).
Nou ja, denk je misschien nu, wat maakt dat uit, mijn cortisolspiegel gaat dus de hele dag op en neer en dat schijnt dan normaal te zijn. Echter wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een chronisch verhoogde cortisolspiegel in verband gebracht wordt met overgewicht, overgevoeligheid, diabetes, vermoeidheid, depressie, slechte stemmingen, onregelmatige menstruatie, verminderd libido en Alzheimer. Want wanneer het hormoonsysteem te veel of chronisch geactiveerd wordt kan dat leiden tot een gehele ontregeling van het hormoonsysteem wat weer kan leiden tot een geleidelijke en progressieve verslechtering van de algemene gezondheid en conditie.

Cortisol en het sexleven/libido
Van stress raak je eenvoudigweg je interesse in seks kwijt! Bij mannen is dat te wijten aan een enorme daling van het testosteronniveau, bij vrouwen ligt het wat ingewikkelder, niet alleen vindt er een daling van testosteron plaats maar er is ook een verstoring in de niveaus van oestrogeen, progesteron en prolactine. Een hoge cortisolspiegel veroorzaakt een daling in DHEA (dehydroepiandrosteron), dit is de voorloper van het hormoon testosteron. Daarnaast is het ook zo dat onder stress het bloed vooral gaat naar die delen van je lichaam die je helpen te overleven, zoals je armen en je benen. Dat betekent dus dat er maar weinig bloed overblijft om spontaan naar je edele delen te gaan. En dat is toch wel nodig voor een leuke vrijpartij. Te veel stress veroorzaakt ook een onregelmatige menstruatie en het komt zelfs voor dat de menstruatie helemaal wegblijft. Het lichaam zorgt er dan zelf voor dat er geen voortplanting kan plaats vinden omdat de situatie (een stressvolle) waarin het verkeert niet optimaal is om een kind op de wereld te zetten. Toch wel frappant om te zien hoe de natuur er zelf voor zorgt dat we, in tijden van stress, geen zin meer hebben in seks wat dan weer tot gevolg heeft dat we geen kinderen krijgen. Nieuwe mensjes verdienen het toch tenslotte om geboren te worden in een rustige omgeving met ouders die alle tijd en energie hebben om ze zo optimaal mogelijk te ontvangen.

Symptomen van chronische stress

Lichamelijke klachten
• chronische vermoeidheid
• slaapstoornissen
• minder zin in seks
• hartkloppingen en/of een onregelmatige hartslag
• hoge bloeddruk
• duizeligheid en dizzy zijn
• maag- en darmstoornissen
• hoofdpijn, spierpijn (vooral nek, schouder en rug)
• toename ademfrequentie en afname ademdiepte
• toename spierspanning
• toename adrenaline en cortisolproductie

Psychische en emotionele signalen
• rusteloosheid, gejaagdheid, gespannenheid
• snel geëmotioneerd, geïrriteerd zijn
• een gevoel van machteloosheid
• somberheid, depressie, lusteloosheid
• vergeetachtigheid
• faalangst en onzekerheid
• weinig zelfrespect
• denk- en concentratiestoornissen
• overzicht kwijt raken

Gedragsmatige uitingen
• uitbarstingen van agressie
• rusteloos gedrag
• paniekreacties
• vluchten en vermijden
• piekeren of malen
• slecht slapen, 's morgens niet uitgerust zijn
• isoleren van anderen/zich terugtrekken
• veranderingen in productiviteit (bv. op het werk)
• veel klagen, verwijten en zuchten
• verbittering en cynisme
• te veel eten, alcohol, roken of medicijngebruik
• sterk perfectionisme
• nergens meer van kunnen genieten

Ienepien

Zucht..............zucht.............zucht..................... ::)


Ik heb er dus ook last van. :-\

Mannetje

Totaal een stuk of 4 a 5 mensen hier op het forum  :-\
Het hoeft natuurlijk niet altijd de primaire reden te zijn van aseksualiteit. Het kan ook wel de oorzaak zijn van andere problemen zoals hierboven beschreven.
Heb ik dus de persoonlijke ervaring mee  :(

Ienepien

Ik heb het even aan de begeleider van mijn 'sportuurtje' gevraagd vanmorgen.
Ik blijk niet diep genoeg te ademen.
Ik adem heel oppervlakkig, en daardoor kan je deze problemen allemaal krijgen.
Ik moet nu dus oefenen met heel diep door de buik te ademen, en vooral de buikspieren ook mee laten werken met uitademen.
(en die buikspieren? heb ik die wel??? ;D)

pinky

Ik heb zowat alle symptomen... oei...

Fricai

Alle symptomen zijn dan ook erg vaag. Bij de meeste mensen zouden velen wel een belletje doen rinkelen.
Lijkt me simpel te testen, dus als een paar van die symptomen echt een probleem vormen en de huisarts verder niet weet wat het kan zijn, dan kun je het wel voorstellen.