Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

freut

Gestart door littlefanny, april 06, 2006, 09:08:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sam

Freud's theorie dat iedere mens incestueze gevoelens heeft had overigens niet alleen te maken met opgroeien in een patriachale samenleving, maar ook met conditionering. Een jong kind wil alleen maar eten en krijgt dit van de moeder's borst. Ook later krijgt hij zijn eten van de moeder, minder direct. Gevolg is dat het kind bevrediging van zijn behoeftes met de moeder associeert --> de oedipus-wens met de moeder te slapen en de concurrent (vader) te bestrijden. Deze wens kan overigens ook afgewenteld wordne op anderen. Men verlangt dan bijvoorbeeld een zus, nichtje, of iemand die erg op de moeder lijkt.

Ik vindt dit geheel onzin, maar goed, dat roept Freud. 

   

petra1963

Dit gaat mij ook veel te ver.... :-\
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Citaat van: Sam op februari 07, 2008, 03:45:41 PM
Men verlangt dan bijvoorbeeld een zus, nichtje, of iemand die erg op de moeder lijkt.

Is het niet zo dat uit onderzoek is gebleken dat mannen een vrouw zoeken die iets weg heeft van hun moeder en vrouwen een man die iets wegheeft van hun vader?
Daarmee wil ik Freuds incest-ideeën niet bevestigen, maar ik denk dat hij wel een fenomeen heeft geconstateerd alleen verkeerd heeft geïnterpreteerd.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Ja dat klopt. Een man zoekt een vrouw die op zijn moeder lijkt en een vrouw iemand die op haar vader lijkt. Het gekke is dat elke volgende partner altijd iets minder lijkt op de moeder of vader. Je eerste vriendje zal dus bijna het spiegelbeeld zijn van je vader en je 10e zal er bij wijze van spreke langs geen kanten meer op lijken. Dit gaat over karakter en manier van doen enzo, niet het uiterlijk. (hoewel dat soms ook wel kan maar ik denk dat daar niet echt een regel in zit)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Intrigerend, ja !  :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sam

brrr, ik moet er niet aan denken dat freud misschien gelijk heeft.

petra1963

Nou, mijn ervaring is dat het wel klopt wat Zonnekind zegt.. In die zin, dat de vrouwen waar ik iets mee had, allemaal wel qua karakter iets van mijn moeder hadden. Openlijk, of op het eerste gezicht wat minder duidelijk te merken. Maar ja, ik merk het wel, ja..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

Ja ik merk dat het bij mij toch ook wel klopt en bij Viper ook :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sam

hmmm, je ziet inderdaad best vaak dat iemand verliefd wordt op een persoon die wat op de ouder lijkt, maar daarmee geloof ik nog niet in Freud's hele theorie. Het idee dat we allemaal onderbewust iet smet onze ouders zouden willen maar dat verdringen vind ik veel t ever gaan.
Wel krijgen we van onze ouders de waarden mee die we de rest van ons leven bij ons dragen. Die dingen zoeken we dus ook in een partner. Of is de (indien succesvolle) relatie van de ouders een voorbeeld dat men later zelf nastreeft? met de vader/moeder als voorbeeld-partner?  ideeen?

Zonnekind

De waarden die ik van thuis uit heb meegekregen vind ik niet terug bij mijn partner. Ik vind wel karaktertrekken terug van mijn vader. En dat zijn zelfs niet altijd de meest positieve karaktertrekken, toch zoek ik die onbewust elke keer op.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Jovi_Hobbes

Ik denk ook niet dat Freud gelijk heeft dat we allemaal onbewust iets met onze ouders zouden willen. Ik denk dat het veel gemakkelijker te verklaren is. Die kenmerken van je ouders zijn vertrouwd, dus dat geeft je een vertrouwd gevoel bij je partner. Als je partner een man is heb je grotere kans dat hij qua karakter meer op je vader lijkt dan op je moeder omdat mannen nu eenmaal meer op elkaar lijken dan op vrouwen. (open deur  ::) )
Zou het dan ook zo zijn dat een lesbische vrouw dan een partner zoekt die lijkt op haar moeder en een homofiele man een partner die lijkt op zijn vader  ???
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Dit kan toch ook omgkeerd? Een homofiele man kan toch op een man vallen die gelijkenissen heeft met zijn moeder? En een lesbische vrouw kan toch op een vrouw vallen die gelijkenissen heeft met haar vader?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Leuke discussie !  :D Ja, dat zou allemaal kunnen...Maar Freud zelf heeft zich daar nooit over uitgelaten, volgens mij.  Hij aanvaarde wel op  theoretisch, wetenschappelijk  niveau dat er zoiets als homosexualiteit bestond ( ookal was het voor hem en zijn tijdgenoten een ( verwerpelijke) afwijking,  onderzoek naar hoe het nou exact zat bij homosexuelen zat er echt niet in. Vrouwen werden in die tijd meestal nog verondersteld geen eigen sexuele gevoelens te hebben, laat staan een sexleven. Dus die telden niet.  :-\

Verder vermoed ik zoiets als wat Jovi formuleert.. Dat je met beide ouders hele diepe verbindingen hebt. En dat je door ie verbindingen, en de relatie die je ouders hebben, diepgaand gevormd wordt. En dat je uit een soort vertrouwdheid en herkenning dan een partner opzoekt, die kijkt op de ouder van het andere geslacht. En: dat je in je leven als het ware patronen uit je jeugd herhaalt, totdat je ze op emotioneel niveau kunt veranderen. Je zoekt het kader dat je zo goed kent, als het ware steeds weer op...
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Jovi, ik wilde ongeveer hetzelfde zeggen.
Natuurlijk is het makkelijk om op iemand te vallen die dezelfde ideeen heeft dan één van je ouders. Bij mijn vriend en mij was dat juist niet zo en dat heeft het op veel manieren wel moeilijk gemaakt. Op deze manier accepteren je ouders je keuze ook sneller en dat is ook wel fijn. Misschien wordt je juist later zelfstandiger en lijkt je partner daarom niet meer op één van je ouders, zoals Zonnekind aangeeft.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Klinkt allemaal logisch, maar waarom hoor je dan ook veel dat een vriend ook in de negatieve aspecten op de vader lijkt, of een vriendin op de moeder. Daarvan kan ik me minder voorstellen dat we een partner keizen omdat het vertrouwen en acceptatie brengt.
Misschien vloeien de slechte dingen die overeenkomen met ouders ook alleen voort uit de goede: iemand met een uitgesproken eigen mening loopt ook niet voor een ruzie weg, iemand met vastberadenheid kan ook een stijfkop zijn etc.