Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

freut

Gestart door littlefanny, april 06, 2006, 09:08:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Ik kan me dat wel voorstellen, hoor. Maar jij wordt vast goed verzorgd door al je buren.  :knuffel:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Hmm, het krijgen van kinderen met het oog op de oude dag is eeuwenoud. Kinderen hebben een hoop zorg nodig als ze jong zijn, maar daar staat tegenover dat ze er voor hun ouders zijn wanneer zij zorg en liefde nodig hebben. (idealitair) Maar deze rol kan evengoed vervult worden door familie, vrienden en buren.

Freud had trouwens vreemde ideeen over het gezin.
En dan hebben we het nog niet eens over Freud's theorie dat alle mensen onderbewust incestueze verlangens hebben.

Ereinion

Heerlijk dat je mijn postjes steeds weer op topic brengt, Sam!  :klap:

:cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Onderbewust incestuëuze verlangens? :o

Kan het me niet voorstellen. (nou heb ik alleen maar dochters, maar toch)

Citaat van: peter1963 op februari 06, 2008, 04:37:21 PM
Ik heb nooit een kinderwens gehad. Maar vraag me inmiddels wel eens af wie er bij mij op bezoek komt wanneer ik oud ben.. :-\ Dat is misschien ook ( een beetje) egoïstisch, maar dat gaat toch wel door mij heen..

Een hechte vriendenkring opbouwen, dan maar?

petra1963

Ja, mijn buren zorgen dan wel voor mij, net zoals ze het nu ook doen.. En met het opbouwen van een vriendenkring.. daar doe ik ook mijn best voor.. ;)

En die incestueuze verlangens.. ja, dat is een raar verhaal.. Het zijn verhalen vanuit een sterk patriarchale cultuur.. de zoon die de baas wil zijn in de uitgebreide familie, waar de vader als patriarch de baas is. De zoon die bang is dat zijn vader hem daarvoor vermoordt. De zoon wil als symbool van het verlangen te heersen over de familieclan sexueel contact met zijn moeder.( Oedipus complex). Maar is tegelijk bang dat zijn vader hem als straf daarvoor zal castreren.. Tja.. mooie griekse mythen, die spanningen binnen een familieclan in (extreme) patriarchale verhoudingen verwoordt..
Het meisje merkt dat ze 2e rangs is, en merkt dat ze dat is omdat ze geen penis heeft. En dan ontwikkelt ze de fameuze 'penis nijd'.
Een symbolisch verhaal over hoe meisjes die in zo'n cultuur opgroeien, onderhuids jaloers worden op de jongens, en wensen dat ze zelf ook een jongen zouden zijn geweest. Of in meer overdrachtelijk zin: dat ze net zoveel maatschappelijke mogelijkheden hadden gehad als de jongens om hen heen.
En het meisje wil slapen met haar vader ( electra- complex) maar vreest de toorn van haar moeder. De tegenhanger van het Oeipus complex.

Van dat 'oedipus complex'en 'electra- complex' kun je zeggen dat de verhalen aangeven hdat de verbinding tussen moeder en zoon  of vader en dochter heel diep gaan. En blijven bestaan naast de in een patriarchale cultuur 'normaal' gevonden relatie vader/ zoon en moeder/ dochter. 

Tja, good old Freud..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ienepien

Weet je trouwens, dat een paar jaar geleden een onderzoek is geweest naar de taboes, die er nu nog zijn, en dat op nummer 1 de sexuele gevoelens van een ouder naar een kind zijn?
I'm mad about the boy, zeg maar.

Ereinion

ja, dat heb ik toen meegekregen. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat dat een taboe is.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Rush`

Oei, daar zou je inderaad als ouder/kind liever nooit mee geconfronteerd worden nee
The circle is through the looking glass

Ienepien

Maar als het zo is, wat moet je dan doen? Verhuizen? :-\

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

Professionele hulp halen lijkt me het meest logische... niet?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Ja, als de bliksem !  :o Er zijn teveel vaders en sommige moeders die dat niet doen... en dat heeft dan vreselijke gevolgen voor het kind...
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

 :-\ Ik mag er niet aan denken :'(
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Maar wát, als het kind het zelf ook wil?
Als ouder moet je toch de wijste ( ???) zijn en het vermijden?

petra1963

#59
Nou en of !  >:(

Verder: Freud merkte dat er in de geest van zijn patiënten hele oude, archaïsche restanten zaten. Uit de tijd dat mensen nog baby waren, of peuter. Die worden als iemand opgroeit bedekt door nieuwere lagen ( volwassene enz) maar blijven wel aanwezig. En houden hun invloed op hoe iemand is, en hoe iemand reageert..

Vervolgens zag hij parallellen tussen die hele oude reacties en verhalen uit de griekse mythologie. En vatte die verhalen op als vertellingen die ook gaan over de diepere lagen van de menselijke geest. En hij reageerde vervolgens vanuit de mythen weer terug naar de menselijke soort en vandaar weer naar de geest van het menselijk individu...In feite schiep hij daarmee zijn eigen mythologie.. zijn eigen betekenisvolle en zingevende verhalen.

En uiteindelijk gaat het in die verhalen echter ook simpelweg om een authoritaire en sterk patriarchale samenleving die gebouwd is als een apenrots.. wie is het Alpha- mannetje ? Die mag de vrouwtjes hebben. De andere mannetjes vissen achter het net qua eten, dominantie en sex, en komen vanzelf in opstand. De taak van de vrouwtjes is om het alpha- mannetje te beagen en kindertjes te krijgen. Vrouwtjes hebben hun eigen hiërarchie, nl wie er het dichtst bij het alpha- mannetje staat.
Dit aspect zag Freud echter niet, want hij kwam zelf uit de nogal patriarchale Victoriaanse samenleving.. En het verband tussen hoe macht in een samenleving is verdeeld tussen mannen en vrouwen, hoe mannen en vrouwen daarin opgroeien en zich aan de bestaande verhoudingen in de samenleving aanpassen, en hoe die verhoudingen dan ook weer symbolisch ( ter legitimatie) uitgedrukt worden in mythen, is een inzicht van de 2e feministische golf.  Dus nog weer later.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)