Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

freut

Gestart door littlefanny, april 06, 2006, 09:08:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zonnekind

Heb je dan ook niets zoiets als ik, een andere behoefte die kinderen ook hebben en waar jij niet vanaf geraakt bent?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Dat soort vragen vind ik altijd zo moeilijk om te beantwoorden, want nu zou ik nee zeggen, maar het kan best dat ik dan even later denk, nu ben ik toch zoiets aan het doen.

Niet echt, denk ik.  :-\
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Citaat van: Ereinion op februari 03, 2008, 02:53:32 PM
Heeft een kind dan ook seksuele verlangens volgens Freud?

Citaat van: Sam op februari 03, 2008, 11:46:14 AM
Wie niet goed opgroeit blijft na zijn kindertijd een narcist: hij blijft egoistisch zijn eigen verlangens nastreven. Dit zijn volgens freud de perversen, de verkrachters, de criminelen etc.

Hoewel ik mijzelf niet bij de laatste drie schaar, vind ik wel dat ik behoorlijk egoistisch mijn eigen verlangens nastreef. Maar daar hoort seks dus niet bij. Misschien ben ik dus nooit goed opgegroeid? Mijn vriend heeft best vaak gezegd dat hij seks bij volwassenheid vond horen en vroeg daarom wel eens of ik niet bij mijn kindertijd ben blijven steken, misschien heeft hij dus toch gelijk.

Ik bedoel dit trouwens niet als iets waar ik heel serieus over nadenk. Het maakt me niet uit hoe Freud over me zou denken, maar ik denk dat dit misschien wel een leuke discussie op kan leveren.

Zij die egoïstisch eigen verlangens nastreven, de narcisten, zijn volgens Freud niet zomaar egoïstisch: ze hebben geen goed ontwikkeld geweten dat ze afremd. Hierdoor zijn ze instaat tot geweldadige en perverse daden.Volgens Freud heeft iedereen (ook kinderen) seksuele verlangens. Seksualiteit is volgens Freud geen teken van volwassenheid, juist de beteugeling ervan is ene teken van volwassenheid. 
Aseksuelen zouden volgens hem waarschijnlijk zeer succesvol zijn in het onderdrukken van hun seksuele verlangens en zouden dus juist GEEN narcisten zijn.
Of misschien dat aseksuelen dat juist uiten in het overdreven nastreven van andere behoeftes? ik hou ook wel van lekker eten  :cake: ;D

PS: ik geloof overigens niks van Freud.

Ereinion

http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme

Ik geloof nog niet dat mijn omgeving er last van heeft, dus het zal nog wel meevallen.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

 :schater: het wordt steeds leuker. Volgens Freud zijn aseksuelen dus beschaafder en zijn seksuele mensen aartsegoïsten die zich niet kunnen inhouden. Met zulke ideeën word je niet echt populair.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Het wordt nog leuker.. ;D

Want Freud zei dat iedere cultuur is gebaseerd op de beheersing van de primaire driften ( sex, agressie, enz) . Dus ook van de sexualiteit. Zonder die beheersing geen cultuur.. Het gevolg is, dat mensen in iedere cultuur onbehagen beleven. Want de cultuur voorkomt normaal gesproken dat mensen hun primaire driften uitleven. Psychopaten, criminelen enzovoort leven hun primaire driften wel ongeremd uit. Dat maakt ook dat ze crimineel gedrag vertonen. Sex en agressie zijn de primaire driften van een mens, en wie zijn/ haar eigen driften ongelimiteerd/ ongeremd of ten koste van andere mensen uitleeft, veroorzaakt veel ellende, met name bij je medemensen.
Cultuur is daarmee onherroepelijk gekoppeld aan onbehagen ( 'Das Unbehagen in der Kultur', 1939)

Asexuelen zouden daarmee een grote bijdrage leveren aan de cultuur, want ze kunnen zich aan cultuur wijden zondcer gehinderd te worden door onbehagen over een eventuele onderdrukte sexualiteit.. :rollol:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

Ok, dit wordt allemaal toch wel te belachelijk in mijn ogen hoor ::) Met enkel aseksuelen zou de cultuur snel gedaan zijn want dan komen er geen kinderen meer. Dus volgens mij slaagt zijn ganse theorie op da vlak toch wel op niets ::)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Nou ga ik even afdwalen, maar voor mij hebben kinderen krijgen en aseksualiteit niet zoveel met elkaar te maken, behalve dan dat je seks nodig hebt om kinderen te krijgen. Dus als ik in een wereld zou leven met alleen aseksuelen, dan zou ik op zoek gaan naar iemand die wel een keertje noodzakelijk seks wil hebben, voor het goede doel zeg maar.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

En denk je, dat je er al klaar voor bent? Om moeder te worden? :-\

Sam

Volgens Freud moesten de seksuele driften worden onderdrukt door cultuur en een aangeleerd geweten, om te voorkomen dat mensen verkrachtend en incestueus door het leven zouden gaan. Wat overigens niet betekend dat het volgens hem ideaal zou zijn als iedereen geheel aseksueel zou zijn.

Trouwens is er een grote hoeveelheid beheersing van je egoistische driften nodig om een kind te verzorgen en op te voeden. Je zou zelf skunnen zeggen dat een kinderwens on-egoistisch is, omdat je je eigen driften ondergeschikt maakt aan het verzorgen van een kind. 

Freud ziet seksualiteit  niet verbonden aan kinderwens: mannen die seksualiteit nastreven willen volgens Freud juist geen kinderen omdat kinderen de liefde en tijd van de moeder opeissen. 

Ereinion

Citaat van: Ienepien op februari 06, 2008, 10:56:44 AM
En denk je, dat je er al klaar voor bent? Om moeder te worden? :-\

Ik denk niet dat ik op dit moment een kind kan geven wat het verdiend.

Citaat van: Sam op februari 06, 2008, 12:59:13 PM
Trouwens is er een grote hoeveelheid beheersing van je egoistische driften nodig om een kind te verzorgen en op te voeden. Je zou zelf skunnen zeggen dat een kinderwens on-egoistisch is, omdat je je eigen driften ondergeschikt maakt aan het verzorgen van een kind. 

Toch denk ik dat sommige mensen juist wel om egoistische redenen een kind nemen en helemaal niet nadenken over wat voor kansen ze hun kind kunnen geven.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

De meesten hebben kinderen, om op hun oude dag niet zo alleen te zijn, maar hoe vaak zie je niet van die eenzame, oudjes, met een hele hand vol kinderen, waarvan er niet één meer naar moeder/vader omkijkt? :-\

Maar het leuke ervan is, om je kennis door te geven, en je jeugdherinneringen enzo. De familiegewoontes, de verhalen.
En om liefde te geven en te ontvangen, natuurlijk. (Al kan dat ook aan/door anderen)

Ereinion

Dat eerste vind ik persoonlijk een beetje een rare reden, maar het is wel vaak zo, vooral van vroeger uit. Kinderen als oude dagvoorziening.

Ik ben het wel met je eens Ienepien, wat de redenen voor kinderen betreft. Ik denk dat dat voor mij ook belangrijk is, een stukje van mezelf doorgeven. Maar dan moet ik wel zeker weten  ::) dat het voor mijn kinderen ook waardevol zal zijn, wat ik te bieden heb.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Sam schreef: < Freud ziet seksualiteit  niet verbonden aan kinderwens: mannen die seksualiteit nastreven willen volgens Freud juist geen kinderen omdat kinderen de liefde en tijd van de moeder opeisen.  >

Dat is ook wel vaak  de praktijk in niet westerse culturen in Afrika, Zuid Amerika en Midden Amerika..en in bepaalde bevolkingsgroepen ook in West -Europa.. Mannen gaan vaak voor de wip.. en de rest ? ach, dat is niet zijn zorg of verantwoordelijkheid. Triest maar wel realiteit.. :'(
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

petra1963

Ik heb nooit een kinderwens gehad. Maar vraag me inmiddels wel eens af wie er bij mij op bezoek komt wanneer ik oud ben.. :-\ Dat is misschien ook ( een beetje) egoïstisch, maar dat gaat toch wel door mij heen..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)