Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Sismo Fanclub

Gestart door pinky, november 11, 2007, 07:06:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sismo

 :o Da's wel heel veel!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ienepien

Je gaat als een speer, zei je zelf. ;D ;D

Sismo

Nou ja...over deze 10.000 heb ik ongeveer 2 jaar gedaan, dus ergens in 2011 zal het wel lukken! ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ienepien

Da's nog vóór de wereld vergaat, dus ja, het zal je wel lukken. :schater:

Sismo

Precies!
* Sismo vraagt zich af wanneer de wereld eigenlijk vergaat....
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Zonnekind

Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Rhapsody

Men zei dat ook toen het 2000 werd.



Nog een  :klap: voor Sismo en de 10.000.

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Zonnekind

Ja, eigenlijk vergaat de wereld niet in 2012 maar komt er gewoon een nieuw tijdperk. Mensen jagen elkaar gewoon graag schrik aan en er zijn er dus verschillende die zeggen dat de wereld dan vergaat. Ik heb een tijdje geleden een verhaal gelezen van een man die er zo van overtuigd was dat de wereld dan zou vergaan, dat die zijn pensioensparen enzo had opgezegd, want hij zou dat toch niet meer nodig hebben. En hij trok naar de woestijn en was daar aan een grote bunker aan het werken. Tegen 2012 gaat hij daar wonen en hij was er zelfs van overtuigd dat hij dan 30 jaar lang zou moeten leven van betonkoeken... :schater: Zijn vrouw was er nog niet helemaal van overtuigd dat ze wel zou meegaan ;D
Voor diegene die wel geïnteresseerd zijn in de overgang naar het nieuwe tijdperk, kan je hier wat lezen: http://www.daanspeak.com/Maya01.html
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Rhapsody

Precies, men kan het ook zien als een nieuw tijdperk op geestelijk of spiritueel niveau mocht het waar zijn. Mensen maken elkaar graag bang, dat verkoopt goed, jammer genoeg. Lichtgelovigheid is voor zulke mensen als bloed is voor een haai.

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Ik ken een hoop verhalen over de Maya kalender en 2012. Ik krijg er via nieuwsgroepen ook mailtjes over.. Ik gun iedereen natuurlijk alle geluk van de wereld. Maar dat het nou vanaf 2012 helemaal anders zou gaan ?  ::) Ik heb zo mijn twijfels..

Mijn mening daarover wordt goed samengevat door een cartoon die ik daarover de afgelopen jaren heb gezien: er zit een indiaan heftig te beitelen op een groot stuk steen. Dan komt er een tweede indiaan bij staan die vraagt: 'hee, waarom houdt de kalender op in 2012 ?'. Waarop de eerste indiaan antwoordt: 'de steen was vol...'
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ienepien

 :schater: Zal dat het zijn???

petra1963

Afgelopen week vroeg een vriend van mij ook wat ik van de Maya kalender en alles daar omheen vind. Ik heb hem het volgende geantwoord:

Je begrijpt waarschijnlijk dat ik nogal sceptisch sta tov dat hele 'gedoe' met de maya kalender. En dat ik alles wat mensen daar aan vastplakken naar het oneindige land der fantasie verwijs. De menselijke fantasie is oneindig.. Maar dat is niet het enige. Ik onderscheid in het 'gedoe' rond de mayakalender  verschillende lagen:

1. Wat betreft die kalender zelf wordt mijn mening goed weergegeven door een cartoon die ik vorig jaar of het jaar daarvoor zag: een indiaan zit te hameren op een groot stuk steen. Vervolgens vraagt een andere indiaan waarom de kalender in 2012 ophoudt. De eerste indiaan antwoordt simpel: de steen was vol, de ruimte was op..

Met andere woorden: het scheermes van Ockham is hier van toepassing: niet iets duisters ( waarom houdt de maya kalender daar op) proberen te verklaren met iets nog veel duisterders ( alle fantasieën over eindtijden, wereldschokkende veranderingen enz..). Tertwijl het feitelijk gewoon gaat om een artefact uit het verleden ( de kalender) waarover feitelijke gegevens vrijwel geheel ontbreken.  En de menselijke fantasie vervolgens ongebreideld zijn/ haar gang kan gaan.

2. Daarnaast is er meer: in iedere cultuur, ook de moderne westerse, zijn onderstromen. Hier stuiten we mbt de maya kalender op een westerse apocalyptische onderstroom, waarin eindtijdverwachtingen een rol spelen. Niet meer in christelijk kader, maar daar buiten. Daar iets niets mis mee, maar er schuilt niet meer feitelijke waarheid in bijv de Apocalyps van Johannes dan in de fantasieën/ voorspellingen / verwachtingen mbt de maya kalender. Ieder is vrij om te geloven wat hij/ zij wil, maar daar hebben we het wel zo'n beetje mee gehad, wat mij betreft.

Waarbij in het geval van de hier in onze cultuur aanwezige apocalyptische onderstroom, deze verbonden wordt met de enorme milieuvervuiling, het opraken van gronstoffen, verslechtering van de algehele milieu/ natuursituatie, ineenstorten van de stedelijke cultuur enz. Tendensen die inderdaad kunnen gebeuren. Maar waar we in het Westen veel minder last zullen hebben dan in de 3e Wereld. En die zich ook niet op korte termijn zullen afspelen.
Iedere apocalyptische stroming in de moderne cultuur sluit aan bij reële bedreigingen: de atoomwapens en kernwapenwedloop in de jaren '80, kernenergie ( idem) , global warming en verdwijning van de voor mensen en dieren noodzakelijke levensomstandigheden op aarde (nu). Of, zoals een boekje dat in de jaren '70 erg populair was, van Hal Lindsey, 'De planeet die Aarde heette': dat gaat over een atoomoorlog veroorzaakt door de Sovjet Unie, die een wereldomvattende atoomoorlog veroorzaakt door een afschuwelijke, met recht apocalyptische misdaad: Jeruzalem wegvagen door middel van een atoomexplosie  door een groot kernwapen. Waar Lindsey vervolgens allerlei dingen uit het Bijbelboek Openbaringen aan verbond. Het verhaal is nog steeds huiveringwekkend, al is het nooit gebeurd. Toen was het zo'n verbinding van actualiteit en apocalyptiek.

3. De derde laag die ik onderscheid is dat in het kader van sjamanisme bekend is, dat sjamanen heel goed allerlei verwoestingen en ondergangen kunnen beschrijven. In geuren en kleuren. En heel gedetailleerd. Het menselijk voorstellingsvermogen ( bijv van sjamanen, van sjamanistisch begiftigde individuen)  is hier heel goed toe in staat. Vandaar dat in de Bijbel, de Koran maar ook in andere religieuze stromingen ( waaronder indiaanse) de vernietigingen ( en kwellingen, en goddelijke straffen) altijd uitgebreid beschreven worden, terwijl het paradijselijke wat daarna moet komen altijd vaag en bleekjes afsteekt tegenover de grote  verschrikkingen. Dat is kennelijk eigen aan de mens.
En in de kringen rond de Maya kalender zie je daarmee ook de onderstroom in onze cultuur opduiken van sjamanistische wereldbeelden en manieren om met die werelden en wereldbeelden te leven.
Dat van die sjamanistische fantasieën over vernietigingen en wat wij apocalyptiek noemen, heb ik niet van mijzelf. Dat kwam ik eind jaren '80 al tegen in studies over sjamanisme in niet westerse culturen. En omdat ook alle wereldgodsdiensten ontstaan zijn uit oorspronkelijk sjamanistische geloofssystemen, rituelen en wereldbeelden, is daarvan ook vrij veel terug te vinden in de grote wereldgodsdiensten etc.

Let wel, ik heb het bij punt 3 over 'het menselijk voorstellingsvermogen'. Niet over 'de menselijke fantasie'.  Dat is niet voor niets. Ik geloof zeker dat mensen die die beelden hebben ( om het maar zo te beschrijven) iets waarnemen. Wat ze waarnemen is echter moeilijker te interpreteren dan het feit vaststellen dat ze ongetwijfeld iets waarnemen. Wat fantasieën zijn, wat inschattingen vanuit het heden zijn, wat inschattingen van de toekomst zijn, wat mogelijkheden zijn die zouden kunnen gebeuren, wat echte helderziendheid is.. het loopt allemaal door elkaar. Zowel op individueel niveau als op groeps niveau.

Een manier om naar sjamanistische toekomstbeelden te kijken, is ze te zien als mogelijkheden die zouden kunnen gebeuren. Afhankelijk van tijd, plaats, cultuur etc. Zo is bijv de verwachting onder Amerikaanse hippies uit de jaren '70 dat de industriële samenleving op korte termijn in elkaar zou storten, niet uitgekomen. Je kunt zeggen 'tot dusver niet uitgekomen', maar dat is in feite hetzelfde probleem als de wederkomst van Christus: die komt als maar niet. Terwijl de eerste christenen die wederkomst echt binnen een paar jaar tijdens hun eigen leven verwacht hebben. Lees de Filippenzenbrief er maar op na: 'nog korte.. korte tijd...'. Dat was waarschijnlijk een bestaande hymne uit die tijd onder de eerste christenen, die opgenomen is in die brief van Paulus.
De eerste christenen werden vervolgens geconfronteerd met het steeds verder in de toekomst wegschuiven van die wederkomst. Zo zie ik ook de verwachting dat de westerse industriële cultuur in elkaar zal storten. Die verschuift ook steeds verder de toekomst in.

En daarnaast: de grens tussen sjamanistische gaven en psychiatrie is lang niet altijd even duidelijk. Dat blijkt zowel uit grondige onderzoeken naar de persoon en het werk van sjamanen in niet westerse culturen, als mensen die sjamaan willen zijn in de moderne westerse samenleving.
Ik bedoel dat niet onaardig. Het laatste woord over de verhouding tussen sjamaan zijn/ sjamanisme en psychiatrische ziekten is nog lang niet gezegd, er liggen nog veel raadsels open. Maar ook hier speelt de vraag: mensen zullen best wat waarnemen, maar wat ze waarnemen is een andere vraag. Een ander soort vraag ook. En of ze waarnemen wat ze zeggen dat ze waarnemen is weer heel wat anders. Er liggen zoveel lagen van interpretaties in zowel de mensdelijke geest van de ziener als diens sociale omgeving, om het zo maar even te zeggen....

Dat maakt de waarde van de tegen beelden en tegen initiatieven niet minder belangrijk. Ze zetten mensen aan tot gemeenschap, ze versterken je identiteit als groep en als individu, ze bevorderen gemeenschapszin en ze bevorderen een goede omgang met het leven, de aarde en het milieu. Tegenover de 'religion making characteristics' van lijden, pijn, eindigheid en dood. Kortom: het gaat om een geloof. Een vaak sympathiek geloof, dat zeker. Maar verder gewoon een geloof, met alle sterke en zwakke punten wat daarbij hoort.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sismo

Even iets anders...'t is tenslotte mijn fanclub, dan mag het hè?
Ik heb net zeer waarschijnlijk een oud schoolvriendinnetje gevonden en als het idd klopt woont ze nota bene in dezelfde stad als ik. Dat lijkt niet zo raar, maar ik ben niet in mijn huidige woonplaats opgegroeid, maar in Breda, en zij is toen we 6 waren naar Utrecht verhuisd. Lang leve internet! Ik ga morgen eens een kaartje sturen.  :D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-