AVEN - Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk
Mei 25, 2013, 07:38:35                
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Heb je je geregistreerd, maar ontvang je geen activerings-email? Stuur dan een email met daarin de naam waarmee je je hebt ingeschreven naar de administrators: dutchaven @ mail.com. (zonder spaties rond de @). Voor alle overige vragen is PM de snelste weg!

FAQ   Startpagina   Omlaag  Help  Zoek  Inloggen Registreren  
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: empathie  (gelezen 1077 keer)
peter1963
A Post-whore

Ik doe gewoon wat mij niet gezegd wordt

« Gepost op: Mei 17, 2009, 10:30:14 »

Dat is zeker niet vreemd. Empathie  en medeleven (al of niet onder invloed van spiegelneuronen  Wink) zijn een hele mooie eigenschap.

less is more..
Rhapsody
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 18, 2009, 05:07:21 »

Precies Jovi.  Smiley

En jup, mededogen, medeleven en empathie zijn toch fantastische dingen. Grin Die zijn juist ook erg menselijk.
alex2260
Junior Member
*

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 18, 2009, 09:31:24 »

@ Rhapsody: Had ergens wel het idee dat we het min of meer over hetzelfde hadden.    Rollol

Dat is toch niet vreemd? Als je om iemand geeft is het toch niet vreemd dat het je verdriet doet als die persoon verdriet heeft?

Wel zoals ik in dat eerste bericht zei is het gewoonweg te vaak zo dat de persoon er 'met open ogen inloopt'. En dat hoe deze persoon uiteindelijk werd gekwetst er simpelweg van ver zat aan te komen.....als ik dan ook nog eens zie dat deze personen niet eens leren uit deze situaties en er de volgende keer even vrolijk met 'hun ogen open inlopen'. Dan zie ik echt niet het nut er in van empathie te hebben voor deze mensen...............Het hebben van empathie is ook eerder een gevoel dat terugslaagt op jezelf; een beetje zoals er geen enkele werkelijk belangeloze goede daad is.

Wat ik hiermee ook bedoel is gewoon, je hebt niet genoeg 'empathie' om de hele wereld te helpen......dus ik kies ervoor om mensen te helpen waarvan ik merk die bereid zijn hun probleem te begrijpen en die ook werkelijk beseffen dat dat meer werk vraagt dan gewoonweg uithuilen bij je beste vriend......daarvoor moeten ze beter bij iemand anders gaan.
Klinkt hard; maar hier zijn de voorbeelden:

Toen een vriendin van mij erg diep in de put zat ivm met zichzelf en haar familie, heb ik haar zoveel mogelijk begeleid als ik kon - ik heb immers min of meer dezelfde weg al afgegaan. Ze was al veel beter en zelfstandiger toen ze een man leerde kennen; hij maakte haar echt gelukkig en haar problemen waren plotseling ook een stuk minder erg.
Ik verwittigde haar dat ik hem 'in mijn eigen mening' simpelweg niet vertrouwde en dat ze moest oppassen. Ze stelde me gerust door het tegendeel te beweren.....later bleek dat hij haar helemaal niet begreep en het ging slechter in de relatie.......nog later kwam hij om in een ongeluk en toen heeft zij te weten gekomen dat hij bijna een hele tweede leven leefde en dat hij haar totaal niet hielp en (in haar mening) ook aan het bedriegen was.
Hierna was ze dus veel slechter af dan hiervoor en was ze weer volop op mij aan het steunen om haar te begeleiden. Ze durfde zelfs te beweren dat ze kwaad was omdat niemand haar had verwittigd.
nu, weer een paar maanden later heeft ze weer een andere man gevonden........hoor ik ze praktisch niet meer tot dat ze terug in elkaar zakt......zonder ook maar IETS bij te leren.
Je kunt iemand helpen, maar soms is er ook zoiets als water vullen in een bodemloos vat.

Ander voorbeeld; meisje zat eerst in een huwelijk van 4 jaar, scheidt van haar man en voelt zich zo erg dat ze in een depressieve bui terecht komt...(niet dat ik dat probeer te minimaliseren, werkelijk depressieve gevoelens zijn een ongelofelijk iets om mee te maken).....hierna ongeveer 1,5 jaar begint ze een relatie met een ongelofelijke player! Hij gebruikt haar voor enkele weken en dumpt ze daarna; zei blijft 'verliefd' op hem en is totaal verloren.
Daarna ontmoet ze mij, en ze vindt me heel lief en aardig....nadat ik haar beter ken en met haar gepraat te hebben (wordt immers door sterke interessante persoonlijkheden aangetrokken) zegt ze me vlakaf dat ze 'simpelweg graag opnieuw een relatie heeft'....en krijg ik te horen dat ze daarbovenop een beetje door de groep van mannen wordt rondgegeven als een joint.
Mijn raad die ik haar geef, dat het misschien goed zou zijn om eerst voor haarzelf alles op een rijtje te zetten en gewoon effe afstand te nemen van waarom ze zo hopeloos op zoek is naar 'ne vent', wuift ze als het ware weg....

Nu is mijn vraag....Hoe kun je in godsnaam nog respect voor zo'n mensen hebben!!
Ik zie oh zo veel mensen die liefde misbruiken om iets diepers in zichzelf te maskeren of op te lappen, en het is een weg die ALTIJD doodloopt.
Ja ik vindt dit erg, want anders zou ik het hier niet zo zeggen....en dus ja, in een zekere zin heb ik daar empathie voor. Maar je moet zoals ik zei een onderscheid maken tussen de mensen die je hulp nodig hebben en verdienen en tussen diegene die gewoon niet beter willen worden......waarbij het dus simpelweg in de aard van het beestje ligt om zo'n bepaald leven te leiden.

Om terug te komen op het vorige wil ik gewoon zeggen dat ik geen respect heb voor deze mensen als persoonlijkheid; ik respecteer ze wel als levende wezens die kunnen voelen en reageren met hun omgeving, vandaar dat mijn medeleven komt. Dat een wezen ervoor kiest zichzelf als het ware zo'n pijn aan te doen, daar heb ik geen respect voor.
Maar het is in mijn ervaring simpelweg al zo vaak voorgekomen dat je mensen moeilijk zo'n dingen kunt uitleggen, ze moeten er zelf klaar voor zijn en zelf de fouten maken; opnieuw en opnieuw; dan pas zullen ze bijleren......tot dan kun je alle empathie hebben van de wereld maar ze zijn er simpelweg NIETS mee. Dit is weer gewoon een tijdelijk lapmiddel zoals de 'liefde' die ze voor zichzelf misbruiken

En jup, mededogen, medeleven en empathie zijn toch fantastische dingen. Grin Die zijn juist ook erg menselijk.

gesystematiseerde genocide, opzettelijk anderen emotioneel of fysiek pijn proberen te doen of jaloers te maken en agressie omwille van verschil van geloofs-overtuigingen zijn ook heel menselijke dingen; en ook niet echt de beste dingen om als mens om over te stoefen hé   Grin

Take care,
Pieter.
Rhapsody
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 19, 2009, 05:28:33 »

Citaat
...nu, weer een paar maanden later heeft ze weer een andere man gevonden........hoor ik ze praktisch niet meer tot dat ze terug in elkaar zakt......zonder ook maar IETS bij te leren.
Je kunt iemand helpen, maar soms is er ook zoiets als water vullen in een bodemloos vat.

Ben ik het helemaal mee eens. Dat is enorm jammer. Ik maak dat zelf ook mee met vriendinnen, het lijkt net alsof ze er inderdaad niets van leren.

Citaat
Ik zie oh zo veel mensen die liefde misbruiken om iets diepers in zichzelf te maskeren of op te lappen, en het is een weg die ALTIJD doodloopt.

Dat bedoelde ik dus met die vriendin van mij die one-night-stands heeft om zichzelf op te peppen terwijl het nooit werkt, ze houd zichzelf voor de gek. Het is een weg die inderdaad altijd doodloopt.

Ik denk dat wij best wel op 1 lijn zitten, een mondelinge discussie is altijd beter. Wink
sutoroberi_sheku
Mega Mitosis
**

De aardbei

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 22, 2009, 08:23:44 »

hoi, ben er weer. was even druk in RL.

hoorde net een verhaal van mijn huisgenoot. een vrouw had twee kinderen in het ziekenhuis liggen met erge leukemie. allebei tegenlijk, en op sterven na dood.
Zoals een moeder dat doet, was zij iedere dag, zo vaak ze kon bij de kinderen. haar man echter, vond dat ie te weinig seks kreeg, en ging vreemd met de babysitter; terwijl
die vrouw angsten uitstond om haar kinderen...sommige mensen... Angry
Ienepien
Permanent AVEN Resident

Ik ben de enige echte AVENOMA.

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 22, 2009, 11:22:42 »

Bang head
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

The name is Hobbes, Jovi Hobbes

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 23, 2009, 03:10:52 »

Het hebben van empathie is ook eerder een gevoel dat terugslaagt op jezelf; een beetje zoals er geen enkele werkelijk belangeloze goede daad is.

Grappig, daaar heb ik laatst ook nog wat over geroepen en daar zit zeker waarheid in, maar is naar mijn mening toch niet het hele verhaal.
Wat empathie betreft kan ik je uit ervaring vertellen dat je dat wel degelijk belangeloos kunt voelen. Als degen waar het om gaat je maar na genoeg staat en het feit dat om empathie vraagt erg genoeg is. En natuurlijk spelen er altijd ook zaken mee die op jezelf betrekking hebben (we blijven nu eenmaal mensen), maar pure empathie bestaat wel. Ik kan het in ieder geval zelf wel voelen, maar ieder mens is anders.

Ik snap wat je wilt zeggen met je voorbeelden en aangezien ik zelf moeite heb met zoiets als liefde echt te begrijpen kan ik er tot op zekere hoogte in meegaan. Toch denk ik dat je deze voorbeelden wel wat zwart-wit ziet. Als mensen voortdurend dezelfde fout blijven maken moet je inderdaad op een gegeven moment afstand nemen, mede om jezelf te beschermen, maar is het voortdurend op de verkeerde personen vallen en te veel belang hechten aan het maar hebben van een relatie niet vaak een uiting van een veel dieper liggend probleem? Is dat dieper liggende probleem dan juist niet hetgeen waar je die persoon mee moet proberen te helpen (als je dat kunt)?

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?
alex2260
Junior Member
*

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 27, 2009, 02:41:33 »

Grappig, daaar heb ik laatst ook nog wat over geroepen en daar zit zeker waarheid in, maar is naar mijn mening toch niet het hele verhaal.
Wat empathie betreft kan ik je uit ervaring vertellen dat je dat wel degelijk belangeloos kunt voelen. Als degen waar het om gaat je maar na genoeg staat en het feit dat om empathie vraagt erg genoeg is. En natuurlijk spelen er altijd ook zaken mee die op jezelf betrekking hebben (we blijven nu eenmaal mensen), maar pure empathie bestaat wel. Ik kan het in ieder geval zelf wel voelen, maar ieder mens is anders.

Wel als je zegt dat er altijd wel zaken van jezelf meespelen, dan spreek je jezelf tegen door te zeggen dat pure belangeloze empathie bestaat - maar dit is aan het evolueren naar zo een domme abstracte filosofische discussie en is (hoewel heel interessant) simpelweg niet van enig belang.

Wat wel in je uitleg belangrijk is is dat je zegt dat de persoon je na genoeg moet staan en dat hetgeen gebeurt erg genoeg moet zijn; wel het feit dat je dergelijke voorwaarden erkent, zegt me dat empathie wel degelijk enkel zich voordoet bij mensen die je al langer kent en die je al hebben gesteund/geholpen bij andere dingen in het verleden (geestelijk of reëel). Ze zijn/waren dus belangrijk voor je voortbestaan, dus als jij ze nu helpt met blijven te bestaan dan zullen zij later jou ook helpen.
Empathie zou pas belangeloos en puur zijn als je met een blij en gerust hart een heel deel van je leven zou willen opgeven voor het helpen van iemand die je werkelijk veracht en haat. En dan nog is er de vraag of dat hij/zij je nu niet in werkelijkheid heeft geholpen om tot deze staat van bewustzijn te komen........alsof ze een eikel zijn gewoon om jou een plezier te doen    Grin
HAHAHA.....ziet ge nu dat dees naar een veel te abstracte discussie aan het evolueren is?

Ik snap wat je wilt zeggen met je voorbeelden en aangezien ik zelf moeite heb met zoiets als liefde echt te begrijpen kan ik er tot op zekere hoogte in meegaan. Toch denk ik dat je deze voorbeelden wel wat zwart-wit ziet. Als mensen voortdurend dezelfde fout blijven maken moet je inderdaad op een gegeven moment afstand nemen, mede om jezelf te beschermen, maar is het voortdurend op de verkeerde personen vallen en te veel belang hechten aan het maar hebben van een relatie niet vaak een uiting van een veel dieper liggend probleem? Is dat dieper liggende probleem dan juist niet hetgeen waar je die persoon mee moet proberen te helpen (als je dat kunt)?

Ik weet niet of dit in die voorbeelden duidelijk overgekomen was, maar dat probeerde ik dus wel degelijk te doen. Maar meestal kun je zien aan de persoon of ze dat advies wel/niet willen horen......Heb hierboven 2 voorbeelden gegeven wel beide meisjes namen mijn raad niet in dank af.......is nu eenmaal de prijs die je betaalt denk ik als je probeert mensen te stimuleren tot evolutie zeker?

PS: @ Jovi hobbes: merci voor de tijgerknuffel - mijn hond kan het zeker wel aan zenne, een echte ravotter    Grin
Jovi_Hobbes
Administrator
AVEN Squatter

The name is Hobbes, Jovi Hobbes

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 30, 2009, 07:25:34 »

Wel als je zegt dat er altijd wel zaken van jezelf meespelen, dan spreek je jezelf tegen door te zeggen dat pure belangeloze empathie bestaat - maar dit is aan het evolueren naar zo een domme abstracte filosofische discussie en is (hoewel heel interessant) simpelweg niet van enig belang.

Nou, je moet het meer als een taartdiagram zien: zoveel % is empathie, zoveel % is eigenbelang etcetera...  Een eerste reactie kan best puur empatisch zijn, maar dat zegt niet dat de daarop volgende reacties niet egoïstischer kunnen zijn (of omgekeerd).
En we beginnen inderdaad wel heel erg filosofisch te worden zo.

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?
peter1963
A Post-whore

Ik doe gewoon wat mij niet gezegd wordt

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 30, 2009, 09:00:14 »

Ja, het wordt behoorlijk abstract.. Ik bedoel: je voelt toch ook aan iemand of zijn/ haar daden voortkomen uit empathie of uit eigen belangen ?

Ik vind empathie heel belangrijk.. en natuurlijk raakt het ook altijd iets van degene die die handelingen vanuit empathie doet. Maar so what ?

less is more..
ChibiFirli
Administrator
Too Asexy for this Site

Filip

« Antwoord #10 Gepost op: Juni 18, 2009, 12:12:35 »

Hoi! Cheesy

Wat ik me af vraag is of het er nu toe doet of je iemand helpt uit empathie of niet? Zolang je de persoon maar echt wil helpen en je niet doet alsof om zo stiekem iets voor jezelf te kunnen bereiken ten koste van anderen.

Ik hou het bij een klein voorbeeldje: Ik heb ooit voor een onbekende een busticketje betaald. De jongen had eigenlijk genoeg geld bij (5 euro - briefje), maar je moet gepast betalen op de bus (tenzij de buschauffeur toevallig kan teruggeven) dus kon hij er niet op. Vond ik nogal erg voor die jongen dus heb ik de buschauffeur snel het bedrag toegestopt. Misschien deed ik dit uit puur empathie, misschien deed ik dit uit mijn overtuiging dat kleine beetjes vriendelijkheid de wereld beter maken en het verdedigen van mijn overtuiging wekt een soort beloningsgevoel op en ik voel mij beter in mijn vel. Of iets compleet anders. Voor de persoon deed het er waarschijnlijk niet al te veel toe, zolang ik het niet met een arrogant of hautain gebaar deed om mijn eigenwaarde op te krikken ten koste van de zijne.

Hmm, weer een lang antwoord geworden dat raar geschreven is Tongue. Naja, was al om 5:00 op vanmorgen, dus het is laat en ik ben moe en waarschijnlijk niet al te coherent Grin.

"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry
alex2260
Junior Member
*

« Antwoord #11 Gepost op: Juni 18, 2009, 02:22:22 »

Wel ja, ben het ermee eens dat het in deze situatie voor de persoon die geholpen werd absoluut niets uitmaakte waarom je het hebt gedaan, maar we hadden het over de motivatie die je ertoe zet......dit is van geen belang voor die je helpt maar wel van belang vind ik voor jezelf

Maar ik had het in de eerste manier over het helpen van mensen in een psychologische zin, zoals met iemand medelijden voelen op een emotionele basis en deze te 'helpen'.....dit maakt ook voor die persoon die geholpen wordt soms/meestal niets uit,
maar voor jezelf kan het verstaan van waarom je die specifieke emotie in die bepaalde situatie voelt en waarom je er op ingaat........wel helpen bij het duidelijk maken van waarom je dit nu doet en, of wat je nu doet voor die persoon (psychologisch gezien) wel in zijn voordeel is!
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: