Jan, van mij mag je me Truus noemen. ik hou gewoon van orginaliteit, en dingen die men "normaal" vindt, spreken me meestal totaal niet aan.
of je noemt me aardbei

dat is niet altijd beter, want ik heb bijvoorbeeld erg slechte associatie met de naam "jan".
is de oorzaak waarom je ermee begonnen bent er nog steeds of ...
oh wat interessant. het gaat dan over een fictief persoon neem ik aan?
Ik denk niet dat het altijd iets heel groots hoeft te zijn. ik denk dat het meer is: de druppel die de emmer doet overlopen.
Na de zoveelste ruzie, teleurstelling, of zoveelste dierbare die je bent verloren (of gewoon wanneer je een dierbare verliest)
Misschien dat men er een soort "aanleg" voor heeft, en dat er maar iets hoeft te gebeuren om dat te triggeren.
er zijn bijvoorbeeld mensen die al op hun 6e ermee beginnen. kan me niet voorstellen dat kinderen zo jong er zich bewust van zijn
wat ze doen, laat staan dat ze er bewust voor kiezen. ze maken iets mee, en op de een of andere reden weten ze, wat hen op dat
moment verlichting geeft, terwijl een ander kind misschien meteen in de armen van zijn/haar moeder springt.
ik ben tenslotte geen deskundige, ik kan je alleen vertellen hoe ik erover denk. je zult misschien daarvoor met meer mensen moeten spreken.
Maar om verder op je vragen in te gaan.
ik kan me niet herinneren of ik bewust ervoor heb gekozen (het is immers al een aantal jaren geleden), waarschijnlijk is het gewoon zo gebeurd. \
En ik merkte dat ik daar gelukkig van werd.
de oorzaak was in ieder geval niet een langaanhoudend trauma; waardoor ik steeds om
dezelfde reden begon. al zal dat voor iedereen verschillend zijn, net zoals bij aseksualiteit.
Wel is het zo, dat wanneer je het eenmaal hebt gedaan, de drempel voor de volgende keer steeds lager wordt. op een gegeven moment doe je het vanwege alles,
wat je op dat moment dwars kan zitten.
Op een gegeven is het de verslaving die over neemt; eigenlijk de verslaving naar het gevoel wat het je geeft (de endorfinen,. schijnen ook vrij te komen met sport, seks en chocolade)
wat ook kan gebeuren is dat het routine wordt. mensen die het doen, voordat ze de deur uitgaan 's morgens. net zoals vrouwen die s morgens die de deur niet uit willen, voordat
ze wat make-up op hebben.
zoals je ziet is het er in verschillende soorten en maten.
Welke is op jou van toepassing?
meerdere, denk ik.
de ontlading van spanning,
Uiting en/of vermindering negatieve gevoelens zoals woede en angst,
dissociatie (om eigen lichaam weer te voelen)
Mogelijk dat bij zelfverwonding endorfinen vrijkomen die een aangename roes veroorzaken... (deze misschien het meest)
en misschien ook deze (af en toe):
Pijn verdragen als teken van macht en controle
Opvullen van innerlijke leegte, verdrijven eenzaamheid.
het is best moeilijk om dat van jezelf te zeggen, want ik denk daar niet bij na, als ik dat doe.
en de gevoelens analyseren doe je op dat moment ook niet

piercings en tattoos zie ik zelf niet als automutilatie.